به گزارش خبرنگار ایرنا کاظم ملا زاده شامگاه چهارشنبه در اولین همایش ملی زیویه در سالن ارشاد اسلامی سقز، افزود: فقدان تاریخ گذاری قطعی استقرار و آثار به دست آمده، عدم قطعیت در انتساب اشیای مکشوفه به محوطه، سبک شناسی متفاوت آثار هنری و انتساب آنها به گروه های مختلف قومی و عدم اطمینان از هویت تاریخی محوطه زیویه از دیگر ابهام های این اثر مهم است.
وی اضافه کرد: از همان ابتدای شناسایی محوطه زیویه و کشف منسوبات آن، محققان مختلف آثار به دست آمده را در قالب هنر ماد، مانا، سکایی، مانا- ماد، اورارتور و آشور مورد مطالعه قرار دادند در صورتی که هیچ مدارک مستندی مبنی بر استقرار مادی و یا سکایی در این محوطه وجود ندارد.
او اظهار داشت: در مقابل، شواهد تاریخی ، جغرافیای تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که محوطه زیویه در تمام طول حیات خود از استقرار های مهم و مرکزی مانا بوده است.
51 مقاله در محورهای؛ باستان شناسی، مرمت، گردشگری، معماری و تاریخ به دبیرخانه همایش ملی زیویه در سقزارسال شد که 9 مقاله، ارایه و 22 مقاله در قالب کتاب منتشر می شود.
این همایش 2 روزه بعد از ظهر و شامگاه امروز با ارائه مقاله های علمی ادامه یافت و در روز دوم نیز با بازدید از زیویه ادامه خواهد یافت و به پایان می رسد.
این همایش با همکاری فرمانداری، دانشگاه های پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، فنی مهندسی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سقز، پایگاه ملی زیویه، شورای اسلامی و شهرداری سقز و آموزش و پرورش برگزار شد.
قلعه تاریخی و باستانی 3500 ساله زیویه از شاهکارهای معماری بشریت پیش از میلاد است و آثار آن مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.
فعالیت های باستان شناسی در تپه باستانی زیویه از سال 1378 توسط سیمین لک پور ادامه پیدا کرد و وی نیز حدود 11 فصل در این منطقه فعالیت های باستان شناسی و کاوش خود را ادامه داد، در این مدت راه پله های سنگی، فضاهای جانبی و تالار ستون دار که از شاخص ترین بخش های آن است نیز کشف شد.
تالار ستون دار تپه باستانی زیویه دارای 16 ستون در 2 ردیف 8 عددی است که پایه ستون ها سنگ و خود ستون ها نیز از خشت بوده اند که متاسفانه هم اکنون از ستون ها هیچگونه اثری باقی نمانده است.
فعالیت های باستان شناسی و محافظتی این اثر باستانی در سال 82 متوقف و پس از وقفه ای چهار ساله دوباره از اواخر سال 86 از سر گرفته شد که اکنون هم متوقف است.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
7249/1904
**خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.