حسن فدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل خشکسالی سال های اخیر و فراهم نشدن منابع آبی برای مصارف دامی توسط دستگاه های متولی مانند امور آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، اهالی روستاهای گنبدکاووس بویژه در بخش مرزی داشلی برون از آب شرب برای مصارف دامی و بعضا باغی خود استفاده می کنند.
وی با اذعان به اینکه زندگی مردم مناطق روستایی به کشاورزی و دامپروری وابسته است، افزود: نهادهای متولی باید برای مصارف این بخش، منابع آبی غیرشرب پیش بینی کنند تا آب شرب که با زحمت و هزینه بالا تامین می شود، به مصرف دام و باغ نرسد.
فدایی با بیان اینکه اولویت نخست شرکت آب و فاضلاب روستایی، تامین آب شرب مردم این مناطق است، اضافه کرد: هم اکنون به اهالی 27 روستای گنبدکاووس به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می شود که 17 روستا دربخش مرزی داشلی برون و 10 روستا دربخش مرکزی این شهرستان واقع است.
وی تصریح کرد: اگر آب شربی که صرف مصارف دامی و بعضا زراعی و باغی می شود به شرب انسان برسد بخش قابل توجهی از مشکلات کم آبی روستاییان گنبدکاووس بویژه در بخش مرزی داشلی برون رفع می شود.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس با اشاره به تامین آب مصرفی برخی از واحدهای پرورش طیور و صنایع کوچک توسط این مدیریت، گفت: اگرچه تامین آب مصرفی این واحدها نیز مشکل است اما استفاده از آب شرب بهداشتی برای مصارف دام های سبک و سنگین، اقدام غیر منطقی است.
فدایی افزود: براساس آمار موجود حدود 67 هزار راس دام سنگین، 318 هزار راس دام سبک و سه میلیون و 913 هزار قطعه طیور در شهرستان گنبدکاووس وجود دارد که نیاز آبی آنها 90 تا 100 لیتر در ثانیه برآورد می شود.
وی با تاکید بر رورت تامین منابع آبی جداگانه برای مصارف دامی، از مشترکان این شرکت درخواست کرد با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش مصرف آب، صرفه جویی لازم در مصرف آب شرب داشته باشند.
مدیریت امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان 32 هزارو 500 مشترک دارد و آب مورد نیاز این مشترکان از 54 حلقه چاه آب تامین می شود.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.