به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علی نظری در گفت و گوی خبری با سیمای مرکز گلستان اظهار کرد: بارندگی سال آبی امسال (مهر86 تاکنون) 364 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش دارد ولی در مقایسه با دوره درازمدت 4.5 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: اکنون 65 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان وجود دارد که 24 درصد حجم مخازن این سدها بوده و نسبت به سال آبی قبل کاهش 40درصدی دارد.
مهندس نظری همچنین گف: کاهش رواناب ها در مهمترین رودخانه های استان همچون اترک، گرگانرود و قره سو مشکل دیگر در حوزه تامین آب مردم گلستان است که این کاهش در برخی رودخانه ها تا 60 درصد کمتر از سال قبل است.
به گفته وی؛ در گرگانرود امسال 57 میلیون مترمکعب آورد داشتیم در حالی که سال گذشته آورد این رودخانه 110 میلیون متر مکعب آب بوده است که 49 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل و 82 درصد نسبت به دوره درازمدت دارد.
وی اضافه کرد: در رودخانه قره سو هم هفت درصد کاهش آورد در سال جاری داریم. این اتفاقات بر اثر تغییر اقلیم، افزایش دما و خشکسالی های پیاپی وبرداشت بی رویه از آب های زیرزمینی رخ داده است.
به گزارش ایرنا استان گلستان در گذشته های نه چندان دور منطقه ای پرآب و بارانی به حساب می آمد، اما در سال های گذشته با کاهش معنادار بارش و کم توجهی به مصرف بهینه آب، تسلیم آسیب های خشکسالی شده ،چالشی که نیاز به تدبیر دارد تا آب آشامیدنی مردم این منطقه بدون دغدغه در فصول مختلف سال تامین شود.
با توجه به مشکلات فراوان فرا روی گلستان در حوزه تامین آب و استمرار خشکسالی؛ تنها راهکار برای کاهش آسیب های این چالش اینک مدیریت مصرف بویژه در حوزه کشاورزی با افزون بر 650هزار هکتار زمین حاصلخیز و بخش خانگی با یک میلیون و 896 هزار مصرف کننده ،است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه به سدهای در حال احداث نرماب، آقدکش و چایلی نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر این سه سد در حال مطالعه در استان وجود دارد و بیش از 300آب بندان نیز در حال ساخت است.
وی نرماب را از سدهای مهم در حال ساخت بیان کرد که پیشرفت فیزیکی اجرای آن 75 درصد است.
به گفته وی؛ ساخت سد نرماب، تنها پروژه ای است که از محل ماده 56 و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شود و اگر تعهدات اعتباری توسط دولت فراهم و بدهی پیمانکاران پرداخت شود در انتهای سال 97 به صورت آزمایشی آبگیری می شود.
تامین آب شرب 130 روستا و چهار شهر با جمعیت 560 هزار نفر، پشتیبانی از سد و شمگیر با تامین 56 میلیون متر مکعب آب از مزایای ساخت سد نرماب در شهرستان مینودشت واقع در شرق استان گلستان است.
حجم کل مخازن سدهای 14 گانه فعال استان حدود 300 میلیون مترمکعب است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.