حمیدرضا علی محمدی روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: باقی مانده طلب سویاکاران استان گلستان که حدود 10 میلیارد ریال برآورد می شود از سازمان مرکزی در تهران به حساب بانکی آن ها مستقیم واریز خواهد شد.
به گفته وی امسال دانه روغنی سویا با احتساب 2 درصد ناخالصی و 12 درصد رطوبت به قیمت پایه 24 هزار و 694 ریال از کشاورزان گلستان در ماه های آبان و آذر همزمان با فصل برداشت محصول خریداری ‌شد.
وی همچنین به عملکرد شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان در خرید سویا اشاره کرد و افزود: امسال گلستان رتبه دوم کشوری خرید سویا را بعد از استان اردبیل که 42 هزار تن خرید داشت، به دست آورد.
سال قبل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان رتبه نخست کشوری را با 78 هزار و 700 تن کسب کرده بود.
به گزارش ایرنا و بر اساس پیش بینی کشاورزان امسال از سطح 17 هزار هکتار سطح زیر کشت سویا در گلستان می بایست 42 هزار تن محصول برداشت می شد که به سبب خشکسالی میزان تولید در سطح 38 هزار و 145 تن محدود شد.
سویا بیشترین میزان پروتئین را در بین دانه های روغنی دارد و بعد از روغن گیری کنجاله آن بهترین غذا برای طیور است.
کشت سویا را در استان گلستان می توان بعد از برداشت گندم (خردادماه) و بدون نیاز به شخم مجدد به طور مستقیم در زمین انجام داد و بعد از 90 روز محصول را برداشت کرد.
استان گلستان با داشتن 650 هزار هکتار زمین زیر کشت از قطب های تولید غلات و دانه های روغنی از جمله سویا در کشور به شمار می رود.
6204/2729
* خبرنگار: علی اصغر تیموریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.