به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی آبفا به ایرنا محمدهادی رحمتی با بیان اینکه حوزه آب شرب گلستان از آب ذخیره شده در سدها بهره مند نیست، اظهار کرد: تداوم خشکسالی، تغییر اقلیم و برداشت افزون بر توان از منابع آبی زیرزمینی موجب افت سطح آب سفره ها و مشکلات جدی شده است.
به گفته وی؛ شهرهای استان در زمان اوج مصرف با 838 لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه هستند که این میزان معادل 73 هزار مترمکعب آب در شبانه روز است.
وی همچنین در راستای کاهش اثرات خشکسالی و بهبود وضعیت آب شرب استان خواستار بهره مندی از آب های سطحی شد و گفت: با بهره برداری از سدهای درحال احداث و شتاب بخشی در ساخت سد شصت کلا می توان بخشی از مشکلات تامین آب شرب شهر گرگان را رفع نمود.
مهندس رحمتی؛ تکمیل طرح های ملی نیمه تمام آبرسانی به شهرهای استان را از دیگر راهکارهای کاهش مشکلات کم آبی برشمرد و افزود: این طرح ها به دلیل نداشتن اعتبار متوقف بوده و با تامین اعتبارات اجرایی می شود.
وی؛ توجه به بازسازی تاسیسات موجود، تقویت آبخوان های منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از برداشت بی رویه در بخش کشاورزی و استفاده از ظرفیت آب شیرین کن ها جهت جبران کمبود آب را از راهکارهای سازگاری با کم آبی برشمرد.
مدیرعامل آبفا گلستان همچنین به مهمترین فعالیت های انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در راستای کاهش مشکلات کم آبی شهرهای استان طرح های آبرسانی شامل اصلاح 30 کیلومتر از شبکه توزیع آب، احداث 5 کیلومتر خط انتقال آب، احداث و تکمیل 16 هزار مترمکعب مخازن ذخیره و افزایش ظرفیت تامین آب با حفر و تجهیز 6 حلقه چاه عمیق انجام شد.
مهندس رحمتی افزود: بازسازی 77 حلقه چاه شامل ویدیومتری، برس زنی و اسید شویی، اجرای طرح آب شیرین کن بندرترکمن و گمیشان به ظرفیت روزانه 7 هزار و 600 مترمکعب از دیگر اقدامات بود.
وی؛ اصلاح 35 کیلومتر از شبکه توزیع آب، احداث 5/3 کیلومترخط انتقال آب، افزایش ظرفیت تامین آب با حفر و تجهیز 15 حلقه چاه عمیق و بازسازی 60 حلقه چاه را از برنامه های شرکت جهت کاهش اثرات خشکسالی در سال جاری برشمرد.
استان مرزی و شمالی گلستان در سال های اخیر با توجه به کاهش نزولات جوی و کم توجهی به مصرف بهینه آب بویژه در بخش کشاورزی و خانگی با معضل کم آبی و مشکلات خشکسالی مواجه شده است.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.