به گزارش روز شنبه ایرنا سیدمناف هاشمی در سرکشی از سایت میگوی گمیشان در شمال غرب استان اظهار کرد: از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه های خوبی در جهت گسترش زیرساخت های این مجتمع و احداث کانال های آبرسان انجام شده است که به افزایش تولید 100درصدی آن کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به تولید حدود یکهزار و 700تن میگو این مجتمع در سال 96، اضافه کرد: در سال جاری برای تولید افزون بر 3 هزار تن میگو باید تلاش شود.
هاشمی؛ خودکفا شدن در پرورش بچه میگو در استان را اتفاق خوبی دانست و افزود: این مرکز به لحاظ کیفیت بچه میگوهای تولیدی بهترین مرکز کشور محسوب می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که در آینده مراکز عمل آوری و فرآوری میگو نیز در شهرستان گمیشان ایجاد و توسعه یابد.
استاندار گلستان به همراه جمعی از مدیران کل استان و سرمایه گذاران و فعالان عرصه میگو ازبخش های مختلف سایت گمیشان دیدن کرد.
مدیر کل شیلات گلستان هم گفت: تولید میگو استان سال گذشته به یکهزار و 690 تن رسید که در مقایسه با سه سال قبل هزار و 200 تن افزایش داشت.
سید جواد قدس علوی اظهار کرد: گلستان هم اینک پس از هرمزگان و بوشهر ، جایگاه سوم تولید میگوی کشور را در اختیار دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از 2 هزار و 500 تن میگو در مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید و به بازار عرضه شود.
وی با اشاره به 33 مزرعه فعال پرورش میگو در گلستان گفت: زیر ساخت های فاز 4 هزار هکتاری مجتمع فراهم شده و مطالعات فاز 6 هزار هکتاری نیز رو به پایان است.
به گزارش ایرنا سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است.
به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در مجتمع پرورشی گمیشان از گونه 'وانامی' است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی 120 روز در این منطقه پرورش و به وزن 15 گرم می رسد.
از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طور متوسط سه و نیم تن در هکتار می توان برداشت کرد.
این طرح از سال 90 پس از مدتها مطالعات، در سطح 70 هکتار از اراضی این منطقه عملیاتی شد و در اولین مرحله 140 تن محصول برداشت شد که 102 تن به کشورهای اروپایی و عربی صادر و مابقی به مصرف داخلی رسید.
هم اینک سطح زیرکشت 32 مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان افزون بر 650 هکتار است، طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا 40 هزار هکتار، تولید 75 هزار تن میگو و 25 هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.
این ظرفیت در مجموع برای 30 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
وجود چنین ظرفیت مطلوبی در پرورش میگو در گمیشان و در شهرستانی که شغل عمده ساکنان آن به دلیل همجواری با دریای خزر ماهیگیری بوده، فرصتی برای هدایت سرمایه گذاری ها در صنعت شیلات و پرورش آبزیان بویژه میگو است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.