به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری در استان گلستان در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید 13.8 درصد بود که با حمایت های دولت و تلاش انجام شده توسط دستگاه های مرتبط، این رقم طبق گزارش مرکز آمار ایران در فصل تابستان امسال به 11.9 درصد کاهش یافته است.
این درحالی بوده که استفاده از ظرفیت های بالقوه موجود در این خطه شمالی از جمله در حوزه نیروی انسانی جوان و تنوع رشته های تحصیلی دانش آموختگان دانشگاهی، توانمندی های بخش گردشگری، کشاورزی، صنایع تبدیلی، معادن، کارخانه های تولید آرد، ترانزیت کالا از اینچه برون، مرزی بودن و و بهره مندی از پتانسیل خط ریلی ایران- ترکمنستان - قزاقستان؛ فرصت سرمایه گذاری برای رونق اقتصادی و ایجاد فرصت شغلی در این استان را دوچندان کرده تا نرخ بیکاری تثبیت و فعالیت برای کاهش آن تداوم یابد.
اقتصاد استان گلستان بیشتر بر پایه کشاورزی استوار بوده و طبق آمارها هم اینک توزیع اشتغال در بخش های کشاورزی و صنعت هر کدام 30 درصد و در بخش خدمات 40 درصد است.
جمعیت بالای 10 سال استان گلستان حدود یک میلیون و 520 هزار نفر و قشر فعال آن 580 هزار نفر هستند.
یکی از کارشناسان حوزه اشتغال گلستان معتقد است: موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های این خطه از شمال کشور نشان می دهد که حمایت های دولت برای سرمایه گذاری بیش از گذشته در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات، کشت گلخانه ای، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، جاذبه های گردشگری، تامین بخش سلامت و آی تی قابلیت اجرایی دارد، هرچند در گلستان آهنگ حمایت های دولت تدبیر و امید با گذشت هر سال رو به رشد است.
به گفته محمد رهبری؛ وظیفه دستگاه های اجرایی مرتبط با جذب سرمایه ها و ایجاد اشتغال در استان این بوده که در معرفی ظرفیت ها، شناسایی توانمندی ها و ارائه مشاوره در حوزه کسب و کار به فعالان اقتصادی، پررنگ تر وارد عمل شوند.
دولت تدبیر و امید برای ایجاد و افزایش فرصت های شغلی، طرح هایی مختلف در حوزه مشاغل خانگی، رونق تولید، نوسازی وبازسازی واحدهای تولیدی، کارورزی دانش آموختگان، اقتصاد مقاومتی، اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی را با تامین منابع مالی و همکاری بانک های عامل فعال کرده است تا آهنگ نرخ بیکاری در استانها به ویژه گلستان کاهش یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان در این پیوند گفت: اقتصاد استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه می یابد و دولت هم در این زمینه حمایت های خود را برای رونق تولید در سال های اخیر به خوبی نشان داده که لازم است مسئولان دستگاه ها پیگیر تحقق آن باشند.
محمود ربیعی افزود: توجه به این مهم و تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در استان جزو تکالیف دستگاه های مرتبط بوده و دراین راستا سیاست اقتصادی استان با نگاه فعال کردن بخش خصوصی، حمایت از سرمایه گذار، ایجاد زمینه استقبال از سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده و اقدامات در سال های اخیر با جدیت درحال پیگیری است.
وی به اعتبارات حوزه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: امسال 17هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه سرمایه گذاری برای ایجاد فرصت های شغلی در استان پیش بینی شده که بخش عمده‌ای از آن ابلاغ و مشکلی در پرداخت وام به متقاضیان نداریم.
به گفته وی؛ این منابع اعتباری از محل های مختلف از جمله بندهای الف و ب تبصره 18، صندوق توسعه ذخیره ملی، مشاغل خانگی و توسعه اشتغال روستایی است.
ربیعی تصریح کرد: گلستان از لحاظ عملکردی در پرداخت وام در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، رتبه دوازدهم کشور را دارد و از ابتدای امسال تاکنون 5هزار و 40 میلیارد ریال وام تصویب و با مشارکت بانک های عامل به حساب متقاضیان واریز شده است.
وی بیان کرد: بخشی از این اعتبارات برای نوسازی و بازسازی بنگاه‌های فرسوده اختصاص دارد که در این بخش گلستان با پرداخت 106 میلیارد ریال وام به 103 پرونده در رتبه هفتم کشور قرار گرفته است.
معاون استاندار گلستان اظهار کرد: سه هزار و 200میلیارد ریال پرونده ثبت شده نیز به بانک ها برای دریافت وام ارائه شده که از محل آن یکهزار و 600 شغل ایجاد خواهد کرد و تا کنون 320 میلیاردریال آن پرداخت شده است.
ربیعی افزود: در چهار سال اخیر مشارکت اجتماعی (جمعیت فعال) برای درخواست اشتغال 3.5 درصد افزایش داشته که این رقم در بخش بانوان پررنگ بوده است.
به گفته وی؛ مشارکت اجتماعی در استان 39.1 درصد است.

* تحقق 95 درصد از تعهد ایجاد اشتغال در گلستان
وی بیان کرد: 19 هزار و 400 نفر برنامه اشتغال امسال در گلستان بوده که تاکنون 18 هزار و 358 نفر معادل 95 درصد تعهد در سامانه رصد ثبت شده است.
ربیعی؛ آخرین نرخ بیکاری اعلام شده در گلستان را مربوط به تابستان امسال با 11.9 درصد بیان کرد و گفت: این نرخ در کشور 11.7 درصد است.
معاون استاندار گلستان معتقد است که اگر تعهد اشتغال امسال در استان تحقق کامل یابد، نرخ بیکاری ثابت نگه داشته می شود و از افزایش آن جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: باید با برنامه ریزی در حوزه ایجاد اشتغال در گلستان به سمت کاهش نرح بیکاری حرکت کنیم.

* حمایت از طرح های تولیدی
مدیر منطقه بانک سپه گلستان در این پیوند گفت: از زمان فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تاکنون 148 واحد یا طرح تولیدی مورد نیاز حمایت مالی برای دریافت یکهزار و 800 میلیارد ریال به این بانک معرفی شده اند.
غلامرضا خموشی اظهار کرد: در این مدت 675 میلیارد و 230 میلیون ریال برای 37 طرح پرداخت شده است.
به گفته وی؛ 9 طرح در مرحله انعقاد قرارداد پرداخت، 28 طرح در مرحله کارکاشناسی، 42طرح در مرحله تکمیل پرونده، 12 طرح فاقد شرایط دریافت و 20 طرح هم متقاضیان آن تاکنون به شعب بانک مراجعه نکرده اند.
وی به تسهیلات پرداخت شده مستقیم بانک به فعالان اقتصادی استان اشاره کرد وافزود: امسال این بانک 564 میلیارد و 500 میلیون ریال وام نیز برای رونق 24 طرح از محل اعتبارات خود پرداخت کرده است.
خموشی در حوزه پرداخت وام قرض الحسنه برای اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز گفت: امسال 21 میلیارد و 310 میلیون ریال برای 129 طرح ارائه شده این دو نهاد پرداخت شد.
به گفته وی؛ کمیته امداد استان با 83 طرح و دریافت 15 میلیارد و 160 میلیون ریال بیشترین وام قرض الحسنه دریافتی را داشته است.
مدیر منطقه بانک سپه گلستان به وام پرداختی در حوزه مشاغل خانگی هم اشاره کرد و گفت: امسال 25 میلیارد و 430 میلیون ریال وام به 264 طرح مشاغل خانگی در استان پرداخت شد.
به گفته وی؛ در حوزه مشاغل خانگی 795 طرح با اعتبار 69میلیارد و 570 میلیون ریال به این بانک معرفی شده که کار کارشناسی برای پراخت وام به آن ادامه دارد.
خموشی افزود: این مدیریت سال قبل 600 میلیارد ریال وام به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان به منظور پایداری اشتغال و رونق تولید پرداخت کرد.
مدیر منطقه بانک سپه گلستان همچنین از آغاز به کار واحد ارزی این مدیریت از آذر امسال به منظور ایجاد تحرک در رونق واحدهای تولیدی استان خبر داد و افزود: با توجه به هم مرز بودن استان با کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه، گشایش این واحد در توسعه مبادلات اقتصادی وتجاری تاثیرگذار است.

** 28 تا 32 درصد اشتغال گلستان دربخش کشاورزی
معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه بین 32 تا 28 درصد از مشاغل استان در بخش کشاورزی است، گفت: دولت تدبیر وامید برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در این بخش اعتبارات خوبی را از جمله در سرفصل رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، اشتغال فراگیر، کارورزی، حمایت از توسعه و ایجاد توسعه پایدار در مناطق روستایی و عشایر، توسعه مکانیزاسیون ماشین های کشاورزی لحاظ و به مرحله اجرا در آورده است.
حسین کاویانی کتولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بخش رونق تولید برای فعال شدن واحدهای راکد در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی استان طی سال های 96 و 95 دولت سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده که بهره مندی از آن باعث افزایش تولیدات کشاورزی استان به میزان 200 هزار تن شده است.
وی اضافه کرد: این افزایش تولید در بخش تولید صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان با راه اندازی 200 طرح متوقف شده و سرمایه گذاری ثابت در 100طرح جدید در قالب رونق تولید به دست آمد.
به گفته وی؛ با راه اندازی این طرح ها زمینه چهار هزار و 270 شغل در بخش کشاورزی استان فراهم شد که سه هزار و 170 شغل تثبیت شده و بقیه جدید است.
کاویانی کتولی افزود: طرح های بهره مند از تسهیلات رونق تولید در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد و توسعه کشتارگاه صنعتی دام وطیور، دامداری و طرح های مرتبط با مرغداری است.
وی از استمرار پرداخت وام در قالب رونق تولید بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: 450 طرح مصوب با اعتباری افزون بر چهار هزار و 700 میلیارد ریال مورد تصویب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار گرفته و به بانک های عامل از جمله کشاورزی، ملی و سپه معرفی شده است.
معاون جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: با اعطای این تسهیلات و راه اندازی طرح های مرتبط بیش از پنج هزار شغل ثبیت شده و جدید در بخش کشاورزی ایجاد و 250 هزار تن افزایش تولید پیش بینی می شود.
وی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: در این پیوند طی سال گذشته و امسال 68 طرح به اجرا درآمده است.
کاویانی کتولی یادآور شد: طرح های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی استان در راستای افزایش محصولات کشاورزی، تجهیز و نوسازی اراضی با اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی و آبیاری تحت فشار، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی، اقدامات آبحیزداری، حفاظت خاک، مقابله با بیابانزایی، توسعه آبزی پروری و تامین نهال اصلاح شده، اجرایی شده است.
وی به اجرای طرح حمایت ازایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری گلستان از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز اشاره کرد و گفت: قانون این طرح آبان ماه 96 به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و در گلستان نیز تاکنون بیش از یکهزار طرح در بخش کشاورزی به تائید در مرحله شهرستانی رسیده است.
به گفته وی؛ طبق شیوه نامه اجرایی طرح های اشتغال تا دو میلیارد و 500 میلیون ریال در کارگروه شهرستانی تائید و به بانک معرفی و طرح های نیازمند بیش از این و تا 25 میلیارد ریال از کارگروه استانی و بیشتر از آن به دستگاه ملی ذیربط برای تائید ،معرفی می شود.
وی افزود: اکنون بیش از 15 طرح بالای 25 میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان وجود دارد که اطلاعات آن جمع آوری و آماده ارائه به کارگروه استانی به منظور معرفی به دستگاه های ملی و تائید نهایی برای استفاده از وام این محل است.
کاویانی کتولی ادامه داد که طرح ها بیشتر در حوزه گیاهان دارویی، سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی، پرورش دام سبک، فرآوری سیب زمینی، شیلات و آبزیان، محصولات گلخانه ای، زنبورداری و فرآوری عسل، زیتون، خدمات فنی و مهندسی کشاورزی ومکانیزاسیون است.
وی همچنین گفت: با ظرفیت هایی که در بخش کشاورزی گلستان وجود دارد در صورت اجرای برخی طرح ها از جمله زهکشی اراضی در سطح 280 هزار هکتار و افزایش راندمان منابع آبی می توان علاوه بر ایجاد اشتغال مطلوب ،به تولید 6میلیون و 500 هزار تن محصول در بخش کشاورزی گلستان دست یافت
اکنون تولید سالیانه بخش کشاورزی استان چهار میلیون و 500 هزارتن محصول به ارزش 70 هزار میلیارد ریال است.

*تحول در استفاده از ظرفیت تعاون در ایجاد اشتغال
مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: این استان با توجه به کشاورزی بودن از ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال در بخش تعاونی های زراعی برخوردار است و امسال 86طرح توسعه در این حوزه طراحی شده که 30 طرح تائید و اجرایی شده است.
حکیم ایگدری با بیان اینکه دولت برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان اعتبارات خوبی در نظر گرفته که باید از این منابع استفاده شود، افزود: در شهرستان های گلستان 217 شرکت تعاونی فعال است که به کشاورزان و دامداران خدمات ارائه می دهد.

*ایجاد بیش از 6 هزار شغل در بخش صنعت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: امسال بیش از 6 هزار شغل شامل جدید و تثبیت شده در بخش های صنعت، معدن و تجارت در استان ایجاد شد و این درحالی بوده که سهمیه استان پنج هزار و 700 شغل بوده است.
حسینقلی قوانلو افزود: از شغل های ایجاد شده؛ 35 درصد سهم بانوان گلستانی است.
وی گفت: اجرای طرح رونق تولید که از سوی دولت تدبیر و امید کلید خورده، نقش به سزایی در ایجاد و تثبیت اشتغال در حوزه صنعت استان داشته است.
قوانلو در خصوص میزان سرمایه گذاری بخش صنعت استان، گفت: مجموع سرمایه گذاری انجام شده در بخش صنعت گلستان سال گذشته یکهزار و 470 میلیارد ریال بود که پیش بینی می شود این رقم به بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال در پایان سال جاری برسد.
در استان گلستان 930 واحد صنعتی فعال بوده که 91 درصد آن در حوزه صنایع کوچک، 6 درصد در بخش صنایع متوسط و سه درصد صنایع بزرگ است.

* معرفی 1596 طرح جدید و تثبیت اشتغال برای دریافت وام
دبیر کارگروه اشتغال گلستان در خصوص وضعیت ایجاد شغل در استان گفت: امسال در حوزه مشاغل خانگی 192 میلیارد ریال وام در نظر گرفته شده که تاکنون یکهزار و 596 طرح با اعتبار 142 میلیارد ریال برای ایجاد یکهزار و 526 فرصت شغلی به بانک های عامل معرفی شده است.
به گفته سعید مازندرانی؛ از این تعداد به 513 طرح با 51 میلیارد ریال برای ایجاد 512 فرصت شغلی وام پرداخت شد.
وی افزود: در بخش تسهیلات اشتغال فراگیر از محل تبصره 18 نیز 112 طرح با دو هزار و 910 میلیارد ریال برای ایجاد دو هزار و 862 شغل به دبیرخانه مدیریت کارآفرینی و اشتعال استان رسیده که تاکنون 46 طرح با دو هزار و 82 میلیون ریال برای ایجاد یکهزار و 46 شغل به بانک های عامل معرفی شده است.
مازندرانی به پرداخت وام اشتغال روستایی هم اشاره کرد و گفت: تاکنون 9 طرح با 63 میلیارد ریال با اشتغال 69 نفر در این حوزه عملیاتی شده است.
به گفته وی؛ همچنین 79 طرح با اعتبار یکهزار و 161 میلیارد ریال و زمینه اشتغال برای 562 نفر به دبیرخانه وام اشتغال روستایی استان رسیده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه از تحقق 15 درصدی اجرای طرح کارورزی در استان خبر داد و افزود: تعهد اجرای این طرح چهار هزار و 320 نفر بوده که تاکنون با صدور 576 مجوز، 664 کارورز مشغول به کار شده اند.
مازندرانی اضافه کرد: یکهزار و 194 واحد برای استفاده از طرح کارورزی ثبت نام کردند و از سوی دیگر شمار کارورزان ثبت نامی 10 هزار و 67 نفر بوده که دو هزار و 735نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند.
وی؛ مجموع تعهد کارآفرینی و اشتغال امسال در استان گلستان را 19 هزار و 400 نفر بیان کرد.
به گفته وی؛ 32 دستگاه استان در ایجاد اشتغال تعهد دارند که تاکنون صنعت، معدن، تجارت، جهادکشاورزی، بهزیستی، صندوق کارآفرینی و امید، تعاون، میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی از دستگاه های موفق بوده اند.
استاندار گلستان در این پیوند گفت: اگر چه تعهد استان در سال 96 مشخص بوده ولی دستگاه ها باید هدف خود را در ایجاد فرصت های شغلی بالای صد درصد و تا 20 هزار نفر ارتقا دهند.
سیدمناف هاشمی از دستگاه های اجرایی خواست که در برنامه ریزی ایجاد اشتغال برای سال 97 حداقل 50 درصد افزایش ایجاد شغل نسبت به سال جاری مد نظر داشته باشند.
استاندار گلستان از فرمانداران و مدیران دستگاه ها نیز خواست که در برنامه ریزی ها به اجرای طرح های بزرگ توجه کنند.
به گزارش ایرنا با این وجود و با برنامه ریزی خوبی که در بخش رونق اقتصادی استان گلستان صورت گرفته اما هنوز کاهش نرخ بیکاری در استان نیازمند کار و تلاش جهادی است.
در این پیوند اجرایی شدن طرح های مهم در حوزه صنعت از جمله ایجاد بندرخشک اینچه برون، تصویب منطقه آزاد اینچه برون، فعال شدن شهرک یکهزار هکتاری اترک با طرح های صنعتی بزرگ شامل واحد تولیدی پروپیلن، کارخانه فولاد ودر حوزه کشاورزی زهکشی اراضی در سطح 280 هزار هکتار و افزایش راندمان منابع آبی، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی، توسعه آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی و باغی و توسعه آبزی پروری به تثبیت نرخ اشتغال و ایجاد اشتغال جدید کمک خواهد کرد.
همچنین در بخش گردشگری با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب و فرهنگ سازی در استفاده از ظرفیت های بکر استان در حوزه جاذبه های تاریخی، طبیعی، سواحل، گردشگری سلامت و مذهبی؛ می توان شاهد ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جمعیت فعال در این خطه و رونق اقتصادی بود.
گزارش از علی اصغر تیموریان
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.