به گزارش ایرنا، استان کردستان با دارا بودن نرخ بیکاری 16.3 درصدی، حدود 2 درصد و 8 دهم درصد کل بیکاران کشور را دارد و نرخ بیکاری در این استان حدود 3.7 درصد از متوسط نرخ بیکاری کشور بیشتر است که در مقایسه با باقی استان ها از نظر شمار بیکاران، کردستان بعد از کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری رتبه سوم را در اختیار دارد.
کردستان ظرفیت های گسترده در حوزه های کشاورزی، معادن و صنایع برای توسعه پایدار و به تبع آن ایجاد اشتغال دارد که دولت برای توسعه متوازن و ایجاد اشتغال از چند سال گذشته طرح های مختلفی را آغاز کرده که از جمله می توان به تخصیص 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه اشتغال در سال جاری اشاره کرد که حدود 3.4 درصد تسهیلات اشتغال پایدار کشور است.
علاوه بر آن، طرح های دیگری نیز از جلمه اختصاص تسهیلات رونق تولید، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه های خارجی است که به گفته استاندار کردستان تاکنون با وجود اینکه عملکرد قابل توجهی در این بخش ها نمایان شده است اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
از جمله این عملکردها می توان به اجرای 68 طرح صنعتی با 15 هزار و 212 میلیارد و 57 میلیون ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و منابع دولتی در یک سال گذشته اشاره کرد که با اجرای این طرح ها برای یک هزار و 58 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.
در بخش کشاورزی نیز امسال 269 طرح با یک هزار و 876 میلیارد ریال تسهیلات تزریق شده به بهره برداری رسیده که این طرح ها نیز برای 952 نفر در استان به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده اند.
علاوه بر اختصاص این تسهیلات، کارگروه های استانی و شهرستانی اشتغال نیز امسال 6 هزار و 520 میلیارد ریال طرح برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانک های عامل معرفی کردند.
این اقدام ها نشان از اهتمام دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات اشتغال در استان کردستان بویژه در دوره دوازدهم دارد که دستگاه های اجرایی می توانند با تقویت نگاه جهادی برای رفع موانع سرمایه گذاری و بانک ها با تسهیل در پرداخت تسهیلات از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت کنند تا برنامه های اشتغال دولت در استان بهتر از قبل به نتیجه برسد.
استان کردستان در اوایل انقلاب بخاطر فعالیت گروه های معاند و سپس هشت سال دفاع مقدس و عدم توجه در سنوات گذشته از غافله توسعه و اشتغالزایی عقب ماند تا جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری بگوید: برای رفع مشکل بیکاری در استان کردستان با توجه به آمار و نتایج سرشماری سال 95، حدود 180 هزار میلیارد ریال اعتبار و سرمایه گذاری نیاز است.
استاندار کردستان در آیین معارفه خود توسعه اقتصادی را از اولویت هایش در استان اعلام کرد و معتقد است: موضوع اشتغال برای استان مساله ای حیاتی است.
بهمن مرادنیا گفت: تحقق کامل اهداف طرح های رونق تولید، اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی استان نیازمند این است که بانک‌ های عامل با هدف گرەگشایی از بخش تولید با واحدهای تولیدی تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: با توجه به عملکرد پایین بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال، لازم است بانک ها و دستگاه های اجرایی در این خصوص تلاش و همکاری بیشتری داشته باشند چرا که رفع مشکل بیکاری در قالب طرح های فراگیر و پایدار روستایی از تاکید های رهبر معظم انقلاب و مورد توجه دولت تدبیر و امید است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این ارتباط گفت: امسال 10 هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات در حوزه ایجاد اشتغال برای این استان تصویب شده است.
برهان صلواتی اظهار کرد: این میزان شامل 6 هزار و 420 میلیارد ریال در قالب تسهیلات و اعتبارات اشتغال فراگیر، 2 هزار و 600 میلیارد ریال اشتغال پایدار روستایی و 336 میلیارد ریال نیز تسهیلات در بخش مشاغل خانگی است.
وی افزود: در سال جاری کارگروه های اشتغال استان 6 هزار و 520 میلیارد ریال طرح برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی را به بانک های عامل معرفی کرده اند که 6 هزار و 520 میلیارد ریال در قالب یک هزار و 44 طرح در 2 بخش کمتر و بیشتر از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای هر طرح است.
صلواتی گفت: کارگروه های اشتغال شهرستان نیز در سال جاری از محل اعتبارات سال 96 پس از بررسی، 841 طرح مصوب تسهیلات کمتر از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال را به مبلغ یک هزار و 350 میلیارد ریال به بانک ها معرفی کردند.
وی اضافه کرد: در این مدت کارگروه اشتغال استان که عهده دار بررسی درخواست متقاضیان تسهیلات بیشتر از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال است نیز 303 طرح به میزان پنج هزار و 170 میلیارد ریال را به بانک های عامل معرفی کرده است.
صلواتی یادآور شد: 10 هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سال جاری استان در اختیار کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری قرار داده شده تا برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق شهری و روستایی هزینه شود البته می توان با همت و تلاش ببیشتر اعتباری بالاتر از سهم تخصیص داده شده را نیز جذب کرد.
سرپرست معاونت صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با بیان اینکه در یکسال گذشته در این حوزه با بهره برداری از 68 طرح صنعتی برای یک هزار و 58 نفر ایجاد اشتغال شد، افزود: این طرح ها با 15 هزار و 212 میلیارد و 57 میلیون ریال سرمایه گذاری در بخش های صنایع فلزی، شیمیایی، غذایی و کانی های غیر فلزی بود که با اجرای آنها، شغل مناسب برای این افراد ایجاد شده است.
به گفته وی، جواز تاسیس برخی از این طرح ها در سال های گذشته و برخی دیگر نیز امسال صادر شده که هم اکنون نیز حدود 950 طرح نیمه تمام در کردستان وجود دارد که جواز تاسیس شان صادر و یا در حال تکمیل است.
الماسی گفت: در یکسال گذشته جواز تاسیس 457 طرح صنعتی در حوزه های صنعتی، شیمیایی، غذایی و کانی های غیر فلزی صادر شده که برای این طرح ها 11 هزار و 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری در نظر گرفته شده تا برای پنج هزار و 520 نفر اشتغالزایی ایجاد شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط گفت: در سال جاری 269 طرح در حوزه کشاورزی با یک هزار و 876 میلیارد ریال با بیش از 950 اشتغالزایی به بهره برداری رسیده است.
محمد پیشداد افزود: در سال جاری از محل منابع بلاعوض دولت برای اجرای سیستم های آبیاری نوین، 330 میلیارد ریال، مکانیزاسیون کشاروزی 240 میلیارد ریال و 210 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه های آب و کشاورزی در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی به بهره برداران و سرمایه گذاران بخش کشاورزی پرداخت شد.
وی تاکید کرد: 337 میلیارد ریال نیز برای 118 پرونده از طرح های نیمه تمام تولیدی یا راکد تولیدی پرداخت شد و برای تامین مالی طرح های جدید روستایی از محل تفاهم نامه بنیاد علوی نیز 110 میلیارد ریال سهمیه به استان اختصاص داده شد که تاکنون 70 میلیار ریال طرح به بانک های عامل معرفی شده است.
پیشداد افزود: امسال در مجموع بالغ بر 342 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی استان کردستان پرداخت شده است.
رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی کردستان نیز از موافقت اخذ اولیه هفت طرح سرمایه گذاری خارجی با 760 میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده در این استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها پنج هزار شغل مستقیم در استان ایجاد می شود و مدت زمان اجرای آنها نیز در صورت سیر مراحل بدون مشکل در روند اجرا، پنج سال است.
امیر پرویز اختری اظهار کرد: هم اکنون اجرای پنج مورد از این طرح ها آغاز شده و 2 طرح نیز به مرحله تولید و تولید آزمایشی رسیده اند که کارخانه فراتوتون سازان سقز از جمله طرح هایی است که در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد و کارخانه زرکوه نیز طرح سرمایه گذاری رسیده به مرحله تولید است.
وی افزود: طرح سرمایه گذاری کارخانه فولاد سقز نیز با 430 میلیون دلار سرمایه گذاری، طرحی است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال اجرای عملیات عمرانی، فنس کشی و دیوار کشی است.
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود 2 مورد از پنج طرح قطعی شده نیز در سال آینده عملیات اجرایی شان شروع شود.
اختری یادآور شد: 2 طرح سرمایه گذاری شامل یک مجتمع تجاری در سنندج و مجتمع گلخانه ای تولید محصولات کشاروزی در سقز نیز در حال اخذ موافقت نهایی است.
طبق آمار رسمی استان کردستان حدود 90 هزار نفر جویای کار دارد که طرح های اشتغال فراگیر، اشتغال پایدار روستایی، مشاغ خانگی و تسهیلات مصوب رونق تولید حدود 30 هزار شامل 30 درصد از نیاز بیکاری استان را برطرف می کند که رفع تمام نیاز موجود استان نیازمند همت دستگاه های اجرایی و بانک ها در حمایت از تولید و کارآفرینی است.
استان کردستان در غرب ایران اسلامی یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 این استان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.