به گزارش خبرنگار ایرنا کارگاه آموزشی 'موضوعات جنسیتی در بحران' با حضور بانوان کارشناس و مشاور ادارات مختلف و خبرنگاران استان روز سه شنبه در اداره کل مدیریت بحران استانداری گلستان در گرگان آغاز شد.
دکتر محمد جواد مقسمی مدرس این کارگاه با تاکید بر ضرورت آموزش به اقشار مختلف و بویژه بانوان در جهت آماده سازی برای پیشگیری و مقابله با بحران ها اظهار کرد: مشارکت زنان یکی از پایه های حل مشکلات در مواقع بحرانی است.
وی همچنین در خصوص علت آسیب پذیری بیشتر برخی مناطق در هنگام حوادث به نوع سازه، مقاوم نبودن بناها و مدیریت ناکارآمد اشاره کرد و گفت: وضعیت طبیعی واقلیمی کشور ما به گونه ای است که از 43 نوع حادثه 33 نوع در ایران روی می دهد که این مساله ضرورت آموزش، پیشگیری، مقابله با حوادث و بازسازی را پیش از پیش می رساند.
دکتر مقسمی به آنی بودن و تدریجی بودن برخی بحران ها اشاره کرد و اظهار کرد: ایران چهارمین کشور زلزله خیز آسیا است، اما خشکسالی نیز به عنوان یک بحران تدریجی و خزنده ما را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه می توان جلوی برخی بحران ها را گرفت، گفت: باآمادگی، ساختار سازی، ایمن سازی سازه ها، رعایت حریم رودخانه ها، کاهش مصرف آب، اصلاح الگوی تغذیه، آموزش مهارت های زندگی، کنترل خشم، افزایش تاب آوری در مسائل اجتماعی می توان جلوی بسیاری از بحران های اجتماعی و آسیب به سلامت روح وروان مردم گرفت و از آسیب بسیار حوادث غیرمترقبه نیز کاسته می شود.
استاد این کارگاه آموزشی همچنین به بحران بیماری های غیرواگیر و نوظهور اشاره کرد و افزود: اصلاح الگوی تغذیه، پیاده روی و ورزش، حذف نمک، کنترل چاقی و بهره مندی از غذاهای بخارپز از راهکارهای کاهش آسیب های این بحران است.
وی اضافه کرد: اگر مسئولان فکری برای رفع مشکل بیکاری، افزایش سطح درآمد مردم، آموزش مهارت های زندگی، کنترل اعتیاد و حاشیه نشینی نکنند، زنگ خطر بحران های اجتماعی به صدا درخواهد آمد.
مقسمی یکی از بحران ها را نیز کاهش انگیزه کارمندان و تنبلی بیان کرد و افزود: انگیزه و اشتیاق کارمندان به دلایلی همچون ساختار اداری معیوب و دیگر مسائل کاهش یافته است.
وی؛ بحران های اجتماعی را خزنده و تدریجی بیان کرد و گفت: در ابتدا تشخیص اینگونه بحران ها سخت بوده و وقتی جامعه گرفتار آن شود برای رفع آسیب ها دیر است.
دکتر مقسمی بر آگاه سازی جامعه و اطلاع رسانی درست به مردم نیز تاکید کرد و گفت: به هنگام بروز بحران ها و حوادث مختلف اطلاع رسانی صحیح به مردم از سوی مسئولان مدیریت بحران، باعث همراهی اقشار مختلف در کاهش آسیب ها می شود.
به گزارش ایرنا در این پیوند صادقعلی مقدم مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز گفت: این کارگاه در راستای موضوعات جنسیتی در بحران و راهکارهای کاهش آسیب ها به مدت دو روز در حال برگزاری است.
وی اضافه کرد: در پایان و براساس مجوز سازمان مدیریت بحران کشور به شرکت کنندگان گواهینامه رسمی صادر می شود.
1648
انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.