به گزارش ایرنا، شامگاه سه شنبه شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) با حضور در مساجد و بقاع متبرکه گرگان به نوحه سرایی و مرثیه خوانی در سوگ دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) پرداختند.
در این آئین ها مداحان و ذاکران اهل بیت (ع)در سوگ حضرت فاطمه (س) به ذکر مصیبت پرداخته و سخنرانان در سجایای اخلاقی ایشان سخن گفتند.
به این مناسبت معابر و سردر مغازه های سیاه پوش شده و همچنین تعدادی از جوانان گرگانی با برپایی خیمه های عزا در جای جای شهر با پخش نواهای عزا و توزیع نذورات، به سوگواری پرداختند.
به گزارش ایرنا دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) بین علمای شیعه دو تاریخ مشهور و مقبول است که یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) و دیگری نود و پنج روز پس رحلت آن حضرت می باشد.
بنا به روایت هفتاد و پنج روز در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.
هر چند در کشور ما دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم این ماه را به عنوان ایام شهادت آن بانوی بزرگواردهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود و آئین های سوگواری برگزار است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمعلی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.