به گزارش روزیکشنبه ایرنا از این سازمان ،حسینقلی قوانلو در میز کشوری صادرات گوجه فرنگی که با حضور جمعی از مدیران دستگاههای دولتی و بخش خصوصی مرتبط و مسئولان واحدهای تولید این محصول در گرگان مرکز استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت تولید رب گوجه فرنگی در گلستان 117 هزار تن در سال است که افزون بر 15 هزار تن آن صادر می شود.
وی همچنین افزود که میزان صادرات این محصول از استان در سال 94 حدود 12 هزار تن به ارزش 18 میلیون دلار و در سال گذشته 15هزار تن به ارزش 19 میلیون دلار بوده است.
به گفته قوانلو؛ برای سال 96 میزان صادرات این محصول 17 هزار تن به ارزش 20 میلیون دلار بوده و پیش بینی شده است که در سال 97 نیز 18 هزار تن به ارزش 22 میلیون دلار صادر شود.
وی؛ مقصد بیشترین صادرات این محصول را کشورهای افغانستان، عراق، روسیه و قزاقستان بیان کرد و گفت: صادرات رب گوجه فرنگی کشور از 37 میلیون دلار در سال 85 به 149 هزار تن و به ارزش 208 میلیون دلار در پایان سال 95 رسید، ولی با توجه به ظرفیت این بخش لازم است برنامه ریزی برای توسعه صادرات این محصول صورت گیرد.
قوانلو گفت: در 6 ماه نخست سال جاری 60 هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش 83 میلیون دلار از کشور صادر شده است.
فارس، گلستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی، بوشهر، قزوین و خوزستان عمده ترین مناطق کشت گوجه فرنگی و تولید رب آن هستند.
در استان گلستان سالانه بین 5 تا 8 هزار هکتار به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد.
6204/1648
تنظیم:علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.