به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر نادر گوگلانی روز یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه وجود این بیماری در کشور های واقع در شرق و غرب ایران ( عراق و افغانستان) نیز تایید شده است، خاطرنشان کرد: سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H5N8) قابلیت گذر از گونه ای به گونه دیگر را نداشته و از حیوان به انسان نیز منتقل نمی شود.
وی افزود: با توجه به سرمایه گذاری های کلانی که در صنعت طیور کشور و استان انجام شده، بحث اقتصادی قضیه اهمیت پیدا می کند که از جمله آن معدوم کردن چندین میلیون قطعه مرغ تخمگذار از سال 95 تاکنون در کشور برای مقابله با این بیماری است که آثار خود را در گرانی های اخیر تخم مرغ نشان داد.
رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با تشریح ابعاد اقتصادی فعالیت های پرورش طیور گفت: گردش مالی 16 ماهه تنها یک واحد مرغ مادر 30 هزار قطعه ای 50 میلیارد ریال برآورد می شود و در گنبدکاووس گردش مالی مزارع و واحدهای پرورش مرغ مادر، گوشتی و تخمگذار در یک دوره 12 تا 16 ماهه بیش از 600 میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اشتغالزایی خوب صنعت طیور در منطقه گفت: در هر دوره یک ماهه تا 45 روزه، یک میلیون جوجه ریزی مرغ گوشتی در گنبدکاووس انجام می شود که عده زیادی از افراد اعم از کارگر و مهندس را مشغول به کار کرده است و این مسئله گویای اهمیت اقتصادی این صنعت و تداوم فعالیت های آن به دور از انواع بیماری ها بویژه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.
دکتر گوگلانی با تشریح اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از شیوع این بیماری در منطقه گفت: اعمال ممنوعیت شکار پرندگان در تالاب های منطقه از سوی محیط زیست و نیز پایش این تالاب های از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه است.
وی با بیان اینکه از دهیاران روستاها خواسته شده است تا هرگونه تلفات غیرعادی طیور در روستاها را گزارش کنند و نسبت به پیگیری این موارد اقدام می شود، افزود: پایش طیور بومی روستاهای مجاور مزارع صنعتی پرورش مرغ از دو ماه پیش آغاز شده و به صورت دوره ای با خونگیری از آنها این پایش انجام می شود.
رئیس اداره دامپزشکی شهزرستان گنبدکاووس با بیان اینکه کارشناسان این اداره در مزارع مرغ گوشتی حضور مستقم دارند ، برگزاری کلاس های آموزشی به دست اندرکاران امر در مزارع پرورش مرغ مادر، گوشتی و تخمگذار گنبدکاووس را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه ذکر کرد.
دکتر گوگلانی تعطیلی بازار پرنده فروشان و واحدهای زنده فروشی مرغ در شهرستان گنبدکاووس را خواستار شد و گفت: این اقدام برای پیشگیری از خطر احتمالی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ضروری است.
به گزارش ایرنا، در این نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس نیز با تاکید برا اهمیت حفظ سلامت مردم و امنیت غذایی جامعه به تشریح اقدامات انجام گرفته برای تجهیز بیمارستان های شهرستان و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مراجعه کنندگان پرداخت.
دکتر رضا صابری با اشاره به بازدید تیم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از امکانات شهرستان گنبدکاووس برای ایجاد فرصت آموزشی بالینی پزشکی و پرستاری در این شهرستان، گفت: زیرساخت های لازم برا این امر در شهرستان فراهم است ولی برای تحقق آن، برخی فضاهای ساختمانی مورد نیاز است که از سوی شهرستان باید فراهم شود.
وی با بیان اینکه آموزش عالی سلامت در گنبدکاووس از جمله نیازهای این شهرستان است، خاطرنشان کرد: در این زمینه کمک مسئولان و مردم لازم است تا بتوان آموزش عالی سلامت از جمله ایجاد دانشکده پزشکی را در آینده محقق کرد.
در این نشست با اشاره به راه اندازی پویش سه شنبه های بدون خودرو در گنبدکاووس، اهمیت گسترش ورزش در جامعه و بین آحاد مردم از جمله دوچرخه سواری مورد تاکید قرار گرفت و اعلام شد در روز 29 دی به مناسبت روز هوای پاک و هشتادو ششمین سالگرد تولد دکتر غلامعلی بسکی پدر طبیعت ایران، همایش بزرگ دوچرخه سواری در گنبدکاووس برگزار می شود.
فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت همگانی کردن ورزش در سلامت عمومی مردم، اقدامات انجام شده در این زمینه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برای فرهنگ سازی در این زمینه باید با تبلیغات محیطی بیشتر نسبت به ترغیب آحاد جامعه به ورزش اقدام شود.
عبدالقدیر کریمی افزود: هدف اصلی کارگروه سلامت، سیاستگذاری در این حوزه و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آسیبب های احتمالی است و مسئولان امر با رصد و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه، باید نسبت به حفظ سلامت جامعه و مردم اهتمام داشته باشند.
1860
انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.