به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود ربیعی روز دوشنبه درجلسه کارگروه اشتغال شهرستان گنبدکاووس بر لزوم تلاش دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی برای ایجاد 20 درصد باقی مانده اشتغال امسال تاکید کرد و گفت: فعلا گنبدکاووس با 86 درصد تحقق اشتغال، رتبه نخست استان را دارد.
وی بااشاره به تخصیص تسهیلات ویژه از سوی دولت برای ایجاد اشتغال و رونق تولید درسال گذشته و امسال به استان گلستان افزود: درسال گذشته در مجموع هفت هزارو 400 میلیارد ریال پرداخت شد و امسال نیز 17 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
ربیعی یادآور شد: نرخ بیکاری استان گلستان در ابتدای دولت یازدهم 13،7 درصد بود که با تلاش دولت پس از چهار سال این رقم به 11،8 درصد کاهش یافت اما این رقم درسال جاری به 12،7 درصد افزایش یافته که یک دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
وی اضافه کرد: براساس برنامه تدوین شده در برنامه ششم توسعه کشور که از امسال آغاز شده، قرار است تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری در استان گلستان چهار درصد کاهش یابد و تحقق این امر تنها درسایه مشارکت همه ادارات و نهادها و بخش خصوصی با دولت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: یکی از اهداف دولت در پرداخت تسهیلات برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد گردش مالی در این بخش است تا در سایه تولید محصول و فروش آن، اهداف پیش بینی شده محقق شود.
ربیعی گفت: برای استفاده صحیح از منابع تسهیلاتی، دستگاه های متولی در پذیرش طرح ها باید سرعت و دقت لازم را داشته باشند و طرح هایی را به کارگروه اشتغال ارائه دهند که در آن علاوه بر اهلیت صاحب طرح، توجیه کارشناسی، اقتصادی و بارزگانی نیز به پیوست داشته باشد تا طرح پس از مدتی با شکست مواجه نشود.
وی بابیان اینکه برخی تصور می کنند که به هر نحوی باید از تسهیلات پیش بینی شده دولت استفاده نمایند و بر این اساس طرح هایی را بدون توجه به توجیه اقتصادی و آینده نگری آن ارائه می دهند، افزود: وظیفه مدیران ادارات و کارشناسان آن است تا قبل از ارائه طرح، جوانب مختلف آنرا به دقت بررسی نمایند.
ربیعی به برخی ظرفیت های اشتغال در گنبدکاووس نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزی، برج قابوس، سوارکاری، پرورش اسب و والیبال از جمله ظرفیت های اشتغالزایی این شهرستان است که می توان از آن استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز در این جلسه با اشاره به پیش بینی منابع مختلف پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و رونق تولید در سال جاری از جمله تسهیلات 'بند الف و ب قانون بودجه، تسهیلات مشاغل خانگی و توسعه روستایی و مرزی'، گفت: باوجود اینکه محدودیتی در منابع مالی نداریم اما باید طرح ها دارای توجیه اقتصادی، بازار محوری، آینده نگری و ایجاد اشتغال پایدار داشته باشند.
محمد رهبری افزود: مثلا درحوزه مشاغل خانگی با وجود اینکه 304 رشته مختلف پیش بینی شده است اما 68 درصد پرونده های رسیده به کارگروه اشتغال شهرستان ها و استان فقط در سه رشته 'خیاطی، تایپ و قالی بافی' است.
وی گفت: این رشته ها اکنون اشباع شده و باید تسهیلات مشاغل خانگی را به شرکت های پشتیبان بدهیم تا شغل هایی که قرار است از محل مشاغل خانگی ایجاد شود، پایدار بماند.
رهبری، میزان تسهیلات امسال مشاغل خانگی گلستان را 192 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این مبلغ 17 میلیارد ریال سهم گنبدکاووس است که بخشی از کل تسهیلات سال جاری به صورت شناور به شهرستان هایی که موفق عمل نمایند، پرداخت می شود.
وی، سهم تسهیلات مشاغل روستایی گلستان در سال جاری را نیز یک هزارو 640 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این تسهیلات نیز به طرح هایی پرداخت می شود که در روستا تحرک اقتصادی و ایجاد شغل پایدار نماید.
این مقام مسئول همچنین گفت: برای سرعت بخشیدن به بررسی طرح ها، به کارگروه های اشتغال شهرستان ها برای بررسی و تصویب طرح ها، تا سقف 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تفویض اختیار شده است.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه که فرماندار ویژه گنبدکاووس و اعضای کارگروه اشتغال این شهرستان نیز حضور داشتند، برخی اعضا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.