این کارشناسان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کود دهی مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزا را ضروری و آن را مکمل بارش ها در رشد گیاه و جبران عقب ماندگی تاخیر کشت دانسته و از کشاورزان خواستند تا نسبت به کود دهی محصولات پاییزه اقدام نمایند.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس دراین خصوص گفت: در 48 ساعت گذشته در این منطقه از 10 تا 37 میلی متر باران بارید که بسیار خوب و بموقع بود.
غلامعلی نورا افزود: امسال به دلیل فقدان بارش های بموقع، 80 درصد محصولات پاییزه منطقه گنبدکاووس با تاخیر کشت شد که سبب کندی رشد گیاه شد و با بارش های دو روز گذشته، شرایط برای جبران تاخیر در رشد گیاه فراهم شده است.
وی اضافه کرد: البته مکمل این بارش ها که سبب رطوبت کافی در زمین شده است، کود دهی محصولات پاییزه است که بایستی توسط کشاورزان مورد توجه جدی قرار گیرد.
نورا بابیان اینکه استفاده از کودهای ازت و پتاس با مشورت کارشناسان جهادکشاورزی برای تغذیه گیاه مهم است، گفت: کود به اندازه کافی درشهرستان موجود است و کشاورزان می تواند با مراجعه به کارگزاری های توزیع کود، نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: امسال در گنبدکاووس حدود 150 هزار هکتار محصولات پاییزه بویژه گندم، جو و دانه روغنی کلزا کشت شده که 80 درصد آن با تاخیر کشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش در شرق گلستان نیز با مفید دانستن بارش 50 میلی متری باران در 48 ساعت گذشته دراین شهرستان، به کشاورزان بویژه کلزاکاران توصیه کرد نسبت به تغذیه مزارع خود با کود اوره و پتاس به مقدار 50 کیلوگرم در هر هکتار اقدام نمایند.
حبیب الله زارع گفت: این بارش ها فرصت خوبی برای رشد گیاه محصولات پاییزه فراهم کرده است و کشاورزان حتما باید بر حسب میزان رشد گیاه و با مشورت کارشناسان نسبت به کود دهی مزارع خود اقدام نمایند.
وی از کلزاکاران گالیکش خواست با توجه به شرایط جوی پس از باران، مراقب آفات مزارع بویژه 'کک ها و شته ها' باشند و درصورت مشاهده، نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام نمایند.
به گفته زارع در شهرستان گالیکش درمجموع 19 هزار هکتار به زیر کشت محصولات پاییزه رفته است.
رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در 48 ساعت گذشته درشهر گنبدکاووس 30،4 میلی متر و روستای کاکا از توابع بخش مرکزی این شهرستان 37 میلی متر، آزادشهر 45،5 میلی متر و تیل آباد 13،5 ملی متر بارندگی به وقوع پیوست.
وی افزود: میزان بارش ها در گنبدکاووس از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا الان 116 میلی متر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد و نسبت به دوره آماری 25 سال گذشته نیز 17 درصد کاهش دارد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه های هواشناسی و الگوهای پیش یابی، در هفته آینده و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه نیز بارش های خوبی برای منطقه گنبدکاووس پیش بینی می شود.
منطقه شرق استان گلستان بویژه گنبدکاووس از مناطق مهم در کشت محصولات پاییزه بویژه گندم در این استان و کشور به شمار می رود.
3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.