به گزارش ایرنا آنان در نشست روز گذشته شورای پیشگیری از وقوع جرم استان درگرگان؛ تلاش برای کاهش بیکاری، مقابله با توزیع مواد مخدر، توسعه آموزش های عمومی، افزایش مراقبت های حفاظتی و ایمنی، کنترل مالخرها، لحاظ پارکینگ خودرو در ساخت و ساز ساختمان ها، بکارگیری نگهبان محله و بهره مندی از ظرفیت رسانه‌ها را در جهت آگاهی رسانی به مردم از جمله راهکارهای موثر بیان کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان در این پیوند؛ سرقت را صدرنشین جرائم در استان و در سال جاری روبه افزایش اعلام کرد و گفت: در 9 ماه امسال در استان 15 هزار و 998 مورد سرقت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.9 درصد افزایش دارد.
حجت الاسلام مهدی قاسمی افزود: اعتیاد و بیکاری از جمله عوامل موثر در وقوع سرقت بوده که باید سرمایه گذاری در پیشگیری از سرقت در استان بیش از گذشته تشدید شود.

*رعایت حفاظت ساختمان از سرقت
نماینده انتظامی گلستان نیز بر ضرورت رعایت نکات حفاظتی و امنیتی در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: در قالب این طرح باید دستگاه های مرتبط از جمله نظام مهندسی، استانداری و شهرداری ها بر لحاظ نکات امنیتی و حفاظتی در اجرای ساختمان ها نظارت کنند.
سرهنگ محمدعلی عسگری، همچنین بر لحاظ نظر کارشناس پلیس پیشگیری در ساخت و سازها برای جلوگیری از سرقت تاکید کرد.
وی با گلایه ازعدم استقبال از اجرای طرح نگهبان محله در شهرک و محله های مسکونی شهرهای استان گلایه کرد و گفت: این طرح در شهرک فرهنگیان گرگان اجرا شد و 80 درصد سرقت ها در این محله کاهش یافته است.
به گفته وی؛ اکنون 9 نگهبان محله برای پوشش بانک و شهرک فعال است.

* گلایه دادستان گرگان از اینکه برخی آپارتمان ها پارکینگ ندارند
دادستان مرکز گلستان از لحاظ نشدن توقفگاه خودرو در برخی آپارتمان ها گلایه کرد و گفت: ضرورت دارد که این مساله از سوی شهرداری اصلاح و در دادن پایان کار داشتن پارکینگ ملاک باشد.
حجت الاسلام سید مصطفی حقی افزود: علاوه بر این 50 درصد وقوع سرقت ها ناشی از سهل انگاری مالکان اموال است که باید آموزش ها در این بخش افزایش یابد.
به گفته وی؛ با افزایش آموزش نکات حفاظتی و امنیتی آمار سرقت سال گذشته در گرگان حدود 58 درصد کاهش یافت، هر چند این آمار نیز باید کاهش یابد.
وی بر تاکید بر ضرورت ارتقای امنیت اجتماعی، از رسانه ها خواست که در بخش پیشگیری از وقوع جرم به منظور انتقال هشدارهای پلیس به مردم همکاری کنند.

*خشکسالی وافزایش سرقت ها
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان معتقد است که خشکسالی اقتصادی به عنوان یکی از عوامل افزایش آمار سرقت بوده و برای پیشگیری در این زمینه باید سرمایه گذاری صورت گیرد.
ابوطالب قزلسفلو افزود: تاکنون استان خشکسالی های هوایی، زراعی و آبی را گذارنده واینک به مرحله اقتصادی رسیده است.
به گفته وی؛ طی یک دهه اخیر آبدهی رودخانه زرین گل 60 درصد ، شصت کلا 40 درصد و چهل چای 30 درصد کاهش یافته که این بیانگر مواجهه استان با خشکسالی اقتصادی است.
او افزود: براساس تحقیقات انجام شده استانهای گلستان، گیلان، کردستان و کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی در کشور را تا 2040 میلادی به میزان 40 تا 45 درصد تجربه خواهند کرد.
قزلسفلو با بیان اینکه اقتصاد گلستان برپایه کشاورزی و دامپروری استوار است، گفت: پیش بینی این میزان کاهش بارندگی در استان، به طور قطع مشکلات خاصی برای ساکنان آن ایجاد خواهد کرد که باید اقدام های تخفیف دهنده و سازگاری با محیط را برای مقابله با خشکسالی انجام داد.

* گشت محله راهکاری در کاهش سرقت
جانشین فرمانده سپاه نینوا استان گلستان گفت که اجرای طرح گشت محله از راهکارهایی است که می تواند در پیشگیری و کاهش سرقت موثر باشد.
سرهنگ عبدالله عین علی افزود: در این طرح بسیجیان در قالب گروه های 3 تا 5 نفره و بعد از نماز مغرب و عشا با هماهنگی دادستانی و کلانتری در محله خود گشت خواهند داد و در صورت مشاهده سرقتی آن را به پلیس 110 گزارش می دهند.
حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از آمادگی این اداره کل برای برگزاری جشنواره ای در راستای اطلاع رسانی از راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم با محوریت سرقت خبر داد.

* سرقت اولین جرم در گلستان
رییس دادگستری کل گلستان گفت: با وجود اقدام های خوب دستگاه و ارگان ها در پیشگیری از وقوع سرقت در استان، هنوز این اولین جرم در گلستان است.
هادی هاشمیان بر رعایت نکات حفاظتی و امنیتی از سوی مالکان تاکید کرد و افزود: در ساخت و سازها نیز لحاظ این مسائل و نیز ایجاد پارکینگ در واحدهای مسکونی ضروری است.
کارشناسان آسیب های اجتماعی معتقدند: اعتیاد، بیکاری، تورم، نبود کنترل و فقدان مراقبت لازم از سوی خانواده، عوامل فردی و محیطی، مهاجرت و وجود مالخرها از جمله علت های موثر در بروز سرقت است که باید پیشگیری از آن به جامعه آموزش داده شود و زیرساخت های پیشگیری از سوی دستگاه های مرتبط نیز فراهم گردد.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که در 30 نقطه شهری و بیش از یکهزار روستا مستقرند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
6204/1648
گزارش : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.