شهریار کتوک صبح شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از دریافت گزارش از تلف شدن این ماهیان، اکیپ های دامپزشکی در محل استخرها حاضر شدند و نمونه برداری انجام و در انتظار نتایج حاصل از بررسی نمونه ها در آزمایشگاه هستیم.
وی ادامه داد: بررسی های اولیه و بالینی نشان داد که احتمال وجود آلودگی در آب استخرها نیز وجود داشته است، همچنان که وقوع تلفات در استخرهای ماهی به سبب آلودگی منابع آب پدیده چندان عجیبی نیست.
دکتر کتوک اضافه کرد: هم اینک از سوی مالکان ماهی های تلف شده جمع آوری شده است.
وی افزود که بخشی از ماهیان تلف شده به کارخانجات تولید پودر ماهی ارسال و مقداری هم با کمک بخشداری و دهیاری های منطقه بصورت بهداشتی دفن شده است.
رییس دامپزشکی آق قلا تاکید کرد که با هماهنگی صورت گرفته تمام بازارهای منطقه نیز زیرپوشش نظارت بهداشتی و پایش مستمر قرار دارد.
به گزارش ایرنا اواسط هفته گذشته حدود 750 هزار قطعه بچه ماهی 80 گرمی و 70 تن ماهی گوشتی در 13 استخر پرورش ماهی به وسعت 70 هکتار واقع در حوزه آب بندان پایین دست سد وشمگیر شهر انبارالوم از توابع شهرستان آق قلا تلف شد.
پرورش ماهیان گرمابی در مزارع و آب بندان های استان گلستان در مساحت حدود 5 هزار هکتار انجام می شود.
استان گلستان رتبه 4 کشور در زمینه پرورش ماهیان گرمابی (فیتوفاک، کپور آمور و بیگ هد) را دارد که دراین بخش برای چهار هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
آق قلا در شمال استان گلستان و در فاصله 15کیلومتری گرگان واقع است.
از سوی دیگر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: شواهد و قرائن موجود نشان می دهد سوء مدیریت در اداره استخر، رعایت نکردن استانداردهای ماهی ریزی، هوادهی و غذا دهی از عوامل مرگ و میر این ماهیان بوده است.
امیرعبدوس افزود: آلودگی رودخانه عامل تلف شدن ماهی های سد وشمگیر نیست و کارشناسان این اداره کل ۲ نمونه برداری از رودخانه گرگان رود انجام دادند و آلودگی خارج از استاندارد مشاهده نشد.
وی ادامه داد: در طول حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر مسیر گرگان رود استخرهای ماهی بسیاری وجود دارد که همه از آب رودخانه تغذیه می شوند، اگر آلودگی از آب رودخانه باشد باید ماهی های تمام استخرها تلف می شد.
/ 7333/1648/3014
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.