به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر رضا صابری روز سه شنبه در جلسه هماهنگی راه اندازی پردیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گنبدکاووس افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی که در عمر 25 ساله خود وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بوده اکنون با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مستقل شده است.
وی گفت: در همین راستا اساسنامه این دانشگاه درشورای عالی انقلاب فرهنگی درحال اصلاح و تصویب است و هم اکنون پنج پردیس با 1400 دانشجو دارد که پنج درصد دانشجویان آن خارجی هستند.
دکتر صابری، رویکرد و هدف اصلی این دانشگاه را ترویج تفکر جمهوری اسلامی بر مبنای وحدت مذاهب اسلامی به زبان علمی دانست و اضافه کرد: هم اکنون سه کرسی مذاهب اسلامی شامل فقه 'امامیه، شافعی و حنفی' درسه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در پردیس های این دانشگاه فعال است.
وی تصریح کرد: قرار است با ایجاد زیرساخت های لازم، دانشگاه مذاهب اسلامی در حوزه تمدن اسلامی نیز فعالیت کرده و کرسی های سیاست، اقتصاد، ارتباطات، حقوق و حقوق بشر اسلامی نیز به آن اضافه شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: درحال حاضر این دانشگاه از طریق آزمون سراسری و با شرایط خاص درسه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد.
صابری گفت: امتیاز دیگر این دانشگاه این است که وزارت علوم به آن اختیار داده هر ساله از بین طلاب مدارس علوم دینی شیعه و اهل سنت و از طریق آزمون اختصاصی دانشجو بپذیرد که 23 آذر امسال، اولین آزمون برگزار می شود.
وی افزود: براساس توافق انجام شده بین دانشگاه مذاهب اسلامی با وزارت علوم، به طلابی که در این دانشگاه پذیرفته شوند، هزینه های کمک تحصیلی و بورسیه داده می شود.
دکتر صابری به پردیس دانشگاه مذاهب اسلامی در استان های سیستان و بلوچستان، هزمزگان و کردستان اشاره کرد و گفت: موافقت اولیه برای راه اندازی پردیس استان گلستان در گنبدکاووس از سال 91 اخذ شده و تنها نیاز به تامین ساختمان آموزشی دارد که درصورت فراهم شدن آن، پذیرش دانشجو در دو فقه امامیه و حنفی از سال آینده دراین پردیس نیز آغاز می شود.
وی اضافه کرد: در راستای اهداف توسعه ای دانشگاه مذاهب اسلامی قرار است، پردیس این دانشگاه در دیگر کشورهای نیز احداث شود که فعلا کشورهای روسیه و گرجستان اعلام آمادگی کرده اند.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه و امام جمعه این شهرستان نیز دراین جلسه آمادگی گنبدکاووس را برای راه اندازی پردیس دانشگاه مذاهب اسلامی اعلام کردند و آن را از نیازهای اساسی این شهرستان و استان گلستان با توجه به وجود اقوام و مذاهب اسلامی در آن دانستند.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان و بزرگترین شهرستان استان از نظر مساحت است و بیش از نیمی از جمعیت آن را هموطنان ترکمن اهل تشکیل می دهند.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.