به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالرضا باقری عصر چهارشنبه در مراسم نکوداشت شصتمین سالروز تاسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، اظهار کرد: برنامه ریزی درسی و گسترش رشته های این حوزه به دانشگاه علوم کشاورزی گرگان واگذار شده است و انتظار می رود این دانشگاه بتواند نقشی ملی در این زمینه ایفا کند.
وی دوری از کمیت گرایی درتربیت نیروی انسانی و تطبیق دانش آموختگان با نیاز جامعه و توانمندسازی آنان را از اقدام های مهمی بیان کرد که باید مدنظر دانشگاه قرار گیرد و افزود: علاوه براین، مهارت آموزشی دانش آموختگان و معرفی فناوری های موردنیاز بخش کشاورزی به عنوان یکی از پیش نیازهای این بخش نیز مورد توجه مسئولان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان قرار گیرد.
باقری بر معرفی روش های نوین برای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز تاکید کرد و گفت: این اقدام با عنوان روش های الگویی قابل توسعه در کشور باید در اولویت برنامه های دانشگاه گرگان قرار گیرد، زیرا این موضوع از مسائل مد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دانشگاه تخصصی است.
وی با بیان اینکه این دانشگاه باید در زمینه رفع چالش های ملی در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی نقش موثر داشته باشد، اضافه کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان جزو یکی از سه دانشگاه بزرگ کشور به شمار می رود و باید رفع چالش های ملی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار جدی آن باشد و با کمک هیات علمی، دانشجویان و دستگاه های مسئول این حوزه، بتواند در آینده کشاورزی و منابع طبیعی کشور نقش ایفا کند.
قائم مقام وزیر علوم اضافه کرد: امروز منابع طبیعی و کشاورزی ما دچار آسیب های جدی است و به نظر می رسد دانش بنیان کردن کشاورزی تنها راه حل این مساله و یک ضرورت ملی است که توجه ویژه به منابع پایه از جمله آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی به منظور حفظ و حراست و استفاده مناسب از آنها از نکات جدی است که باید مورد اهتمام این دانشگاه قرار گیرد.
وی از تمامی فعالان در مدت 60سال فعالیت این دانشگاه قدر دانی کرد و گفت: امروز بخشی ازحفاظت از منابع طبیعی کشور مرهون فعالیت این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی و کارهای تحقیقانی آن است.

*دانشگاه در عبور از بحران زیست محیطی اثر گذار است
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت که کارهای علمی و تحقیقاتی می تواند کمک کند تا از بحران زیست محیطی عبور کرده و مشکلات حوزه منابع طبیعی باید توسط دانشگاه ها حل شود.
پرویز گرشاسبی افزود: برای رفع بحران آب و طرح تنفس جنگل در سیاست گذاری با نگاه علمی نباید دچار مشکل شویم و دانشگاه برای آن راهکارهای علمی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه وقوع سیلاب و بارش ها در فصل گرم سابقه ندارد ولی رخ می دهد و دانشگاه می تواند در استان های شمالی این معضل را علت یابی کرده و راهکار ارائه دهد، افزود: در این زمینه باید همکاری میان دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها نزدیکتر شود.
معاون سازمان جنگل ها اضافه کرد: از نگاه ما در بخش اجرایی، باید سرمایه گذاری به سمت آموزش های عملی و حوزه پژوهشی سوق داده شود.
گرشاسبی گفت: در کشور مسایل زیست محیطی وجود دارد که باید کار بنیادی انجام شود زیرا ما جزو کشورهای کم آب هستیم و باید به رفع مسایل زیست محیطی توجه ویژه داشته و دانشگاه می تواند تا حدودی در رفع این مسائل مدیریت کرده و به مجریان راهکار دهد.
به گفته وی؛ تخریب های زیست محیطی که آب هم در سرلوحه آن است، مانند فرونشست دشت ها، فرسایش اعم از بادی و آبی، سیلاب ها و تخریب جنگل ها سالانه 50 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می زند و از ظرفیت دانشگاه ها در این بخش باید بیشتر استفاده کنیم.
وی به ایجاد کانون ریز گرد در گلستان اشاره کرد و خواستار منشأ یابی و ارائه راهکار در این زمینه شد و افزود که دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان باید نگاه نو در این بخش داشته باشد.
گرشاسبی با بیان اینکه دولت وظیفه ای ملی را به این دانشگاه محول کرده و آن طرح محوری وزارت جهادکشاورزی تحت عنوان مدیریت جامع حوزه های آبخیز ، گفت: در اجرای این طرح تاکید داریم که همه دانشگاه را کمک کنند تا زودتر تدوین شود زیرا در این طرح محوری مسائل زیست محیطی، اشتغال و مباحث آمایشی نهفته است.

*ضرورت سرمایه گذاری روی کیفیت دانشگاه ها
نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه ویژه به مراکز آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی و کارهای تحقیقاتی باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک ضرورت به شمار رود.
نورمحمد تربتی نژاد افزود: در بخش آموزش عالی مشکلات زیادی داریم و معتقدم باید از نظر کمی بازنگری و از رشد بی رویه دانشگاه ها جلوگیری شود.
به گفته وی؛ اکنون سه هزار مرکز آموزش عالی در سطح کشور فعالیت دارند که زیاد بوده و نیاز است به کیفیت فعالیت آنها سریعتر رسیدگی شود تا نظام آموزش عالی کشور دجار مشکل نشود.
وی گفت: امروز ضرورت دارد بیش از گذشته در حوزه رابطه اشتغال و تحصیل، کیفی شدن آموزش نیروی انسانی و انسجام بیشتر در انجام کارهای تحقیقاتی و ارتقای رشته های تحصیلی در مراکز آموزش عالی کشور سرمایه گذاری شود.
وی همچنین بر کار تخصصی در رشته های علوم انسانی در مراکز آموزش عالی تاکید کرد.
این نماینده مجلس به فعالیت دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه 60 ساله شد و جزو نخستین دنشگاه های تخصصی کشور به شمار می رود که مهمترین دستاوردهای آن تربیت دانش آموختگانی است که در سراسر کشور فعالیت دارند.
رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز گفت: این دانشگاه طی فعالیت خود از سال 1336 تاکنون توانسته متخصصان و نیروی انسانی ماهر را در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی تربیت و تحویل جامعه دهد.
علی نجفی نژاد از همه کسانی که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تلاش دارند، قدردانی کرد.
در این مراسم که جمعی از مسئولان، استادان، دانشجوبان و دانش آموختگان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان حضور داشتند، از تمبر شصتمین سالگرد تاسیس این دانشگاه، کتاب و سردیس محمد عابدی موسس و بنیانگذار این مرکز آموزشی و دو کتاب تاریخچه دانشگاه رونمایی شد.
این دانشگاه نخستین نهاد آموزش عالی در استان گلستان است که در 11 مهر 1336 با عنوان آموزشگاه عالی جنگل آغاز کرد و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه تخصصی ایران در رشته منابع طبیعی و علوم کشاورزی محسوب می شود.
این دانشگاه اولین نهاد آموزش عالی شمال کشور نیز محسوب می شود و دانش آموختگان بیشماری در طول مدت شش دهه فعالیت این مرکز به جامعه علمی جهان و ایران تقدیم شده است.
هم اینک در این دانشگاه 158 رشته تحصیلی شامل 46 رشته کارشناسی، 57 رشته کارشناسی ارشد و 55 رشته دکتری تخصصی دایر است.
در این دانشگاه حدود 4 هزار دانشجو در رشته های مختلف تحصیل می کنند.
شهرستان گرگان مرکز استان گلستان است.
6204 /1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.