به گزارش ایرنا در بررسی تلاش مردم ایران در دوران پیروزی انقلاب اسلامی از کنار قیام اهالی گرگان در 5 آذر 57 و ارزش و تاثیرگذاری آن در پیروزی انقلاب نباید به سادگی گذشت زیرا این واقعه دستاوردهای گرانسنگی را برای نسل آینده بجا گذاشت و باید برای حفظ و انتقال آن همانند قیام مردم استانهای مختلف و 15 خرداد ورامین سرمایه گذاری شود.
در این روز مردم گرگان در دفاع از قیام مردم مشهد به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند، اما ماموران رژیم ستمشاهی تحمل نکرده و آنان را به گلوله بستند.
برای سرکوب قیام 5 آذر 57 مردم گرگان، ماموران رژیم شاه در این شهر از اسلحه استفاده کردند و 14 تن از مردم شرکت کننده در این اجتماع انقلابی را به شهادت رسانده و بیش از 10 برابر این تعداد را مجروح کردند.
در این روز سید اسماعیل حسینی، احمد سبطی، سیدنظام الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیر لطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی راد و خواهران شهیده صدیقه پروانه و نرگس قصابان به شهادت رسیدند.
استمرار قیام مردم مشهد در گرگان و در ادامه در دیگر شهرهای کشور به پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 منجر شد.
یکی از جانبازان قیام 5 آذرگرگان که در آن هنگام 23 ساله بوده ، در این خصوص گفت: قیام مردم گرگان که گویی همه مردم شهر و روستاها به تاسی از پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی به خیابان آمده بودند، نشان داد که این منطقه جایگاه ویژه ای در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن دارد.
رمضانعلی جعفری افزود: چنین قیام هایی که باعث تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 شد باید به خوبی در جامعه معرفی شود.
وی به نقش مرحوم آیت الله حبیب الله طاهری و آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان در هدایت مردم شرکت کننده در تجمع 5 آذر 57 گرگان اشاره کرد و افزود: در این روز تظاهرات مردم به سمت امامزاده عبدالله (س) گرگان انجام و در این محل تجمع کردند که ناگهان با تیراندازی ماموران رژیم شاه مواجه شدند.
این جانباز واقعه 5 آذر 57 گرگان اضافه کرد: مردم با مشاهده تیراندازی ماموران متفرق شدند اما نیروهای ستمشاهی آنان را به گلوله بستند و درگیری را به سطح شهر کشاندند.
وی گفت: من به اتفاق دوستانم برای فرار از دست ماموران به باغی در حاشیه شهر پناه بردیم، اما آنان باغ را به گلوله بستند و من از ناحیه هر دو پا زخمی شدم.
حجت الاسلام سید محسن طاهری فرزند مرحوم آیت الله سید حبیب الله طاهری از روحانیان موثر در هدایت قیام 5 آذر گرگان نیز با گرامیداشت یاد شهدای این واقعه گفت: انقلاب اسلامی زمانی مردمی شد که روحانیت پرچمدار انقلاب شد و در راس آنها بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان در این پیوند گفت: 5 آذر پیوست قیام 15 خرداد بود و نقش مردم گرگان را در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ترسیم می‌کند.
حجت الاسلام احمدرضا احمدی افزود:این واقعه که یادآور شهادت 14 انسان متدین انقلابی بوده درتاریخ گرگان نهادینه شده است و باید در معرفی آن بیشتر فرهنگ سازی شود.
وی با گلایه از اینکه در مورد اهمیت قیام 5 آذر مردم گرگان مانند قیام مردم قم و 15 خرداد ورامین اطلاع رسانی نشده است، گفت: از ابتدا در بزرگداشت قیام 5 آذر مردم گرگان با برگزاری مجلس ترحیم بسنده شد در حالی در این قیام سه عنصر مردمی بودن، دینی بودن و تبعیت از رهبری آن باید مطرح و پررنگ شود.
وی پیشنهاد کرد که بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برای برجسته سازی قیام 5 آذر مردم گرگان پیگیری لازم برای اختصاص اعتبارات و امکانات و معرفی آن را به صورت ملی انجام دهد.
غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار واقعه 5 آذر مردم گرگان و دشت نیز از شهدای این قیام به عنوان نخستین مدافعان حرم در انقلاب اسلامی نام برد و گفت: این شهدا برای دفاع از حرم امام رضا (ع) به میدان آمدند و درهفتمین روز بزرگداشت شهدای 29 آبان 57 مشهد، تجمع اعتراضی خود را برپا کردند.
وی افزود: به استناد گزارش آن روز شهربانی گرگان در این قیام حدود 30 هزار نفر شرکت داشتند.
به گفته وی؛ ماموران رژیم شاه که از تجمع و قیام مردم این خطره ترس داشتند از هشت صبح تا 20 شب به سرکوب مردم پرداختند و 14 نفر را شهید، حدود 200 نفر را زخمی و چهار نفر را دستگیر کردند.
وی گفت: در این روز ماموران حتی از تردد آمبولانس ها ممانعت می کردند و از حمله به داروخانه و بیمارستان های این شهر دریغ نکردند.
این تاریخ نگار قیام 5 آذر گرگان افزود: گفته شده در سرکوب این قیام از هشت هزار تیر استفاده شده است.
وی با اشاره به پیگیری ها برای ثبت قیام 5 آذر اظهار کرد که در سال 95 قیام مردم گرگان ثبت ملی و در تقویم رسمی کشور درج شد.
خارکویی بر ضرورت تشکیل ستاد ویژه بزرگداشت قیام 5 آذر مردم گرگان، تدارک دیدار با رهبرمعظم انقلاب، فراهم سازی مقدمات تدریس قیام 5 آذر،تولیدات فرهنگی به منظور معرفی و آشنایی جامعه با این واقعه نیز تاکید کرد.
معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان نیز گفت: نباید در بزرگداشت قیام انقلابی مردم این خطه در حد یک مراسم اکتفا شود زیرا اهمیت آن مثل قیام های 15 خرداد و 17 شهریور است.
محمد طالع زاری همچنین بر ایجاد المان قیام 5 آذر در شهر گرگان یا ساخت و نصب سردیس شهدای آن تاکید کرد.
یک مدرس دانشگاه نیز با اشاره به تقارن تشکیل بسیج به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با حماسه 5 آذر گرگان، گفت باید مردم بیشتر با اهداف قیام 5 آذر آشنا شوند.
ولی الله شهابی افزود: قیام 5 آذر گرگان به پاس حراست از حریم ولایت و اهل بیت(ع) است که در مراسم روز هفتم شهدای مشهد در گرگان مردم اقامه انقلاب کردند.
وی اضافه کرد: بزرگداشت این حماسه فرصتی برای ارج نهادن از مقام شامخ 14 تن از شهدا و بیش از 150 نفر مجروح این قیام است.
این استاد دانشگاه بر سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی برای معرفی قیام 5 آذر مردم گرگان تاکید کرد.
فرمانده بسیج گرگان هم با بیان اینکه قیام 5 آذر یپش زمینه سالروز تشکیل بسیج مستضعفین است، گفت: پنجم آذر سال 1357 سالروز قیام مردم این شهرستان جاودانه بوده و هرگز فراموش نخواهد شد و نشاندهنده بسیجی بودن مردم این خطه است.
سرهنگ پاسدار سید علی مهاجر اظهار کرد: 5 آذر به عنوان سالروز قیام مردمی این شهر در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شده تا خاطره جانفشانی جوانان این منطقه همواره در یادها زنده بماند.
رییس شورای اسلامی شهر گرگان از تصویب نامگذاری پنجم آذر به نام روز ملی گرگان در نوزدهمین جلسه این شورا خبر داد و گفت: براین اساس مقرر شد 20 شهریور روز گرگان به روز و هفته فرهنگی (20 الی 27 شهریور) تبدیل شود.
فائزه عبداللهی فزود: این موضوع بنا به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی؛ 5 آذر روز شهدای گرانقدر شهر گرگان در دوران انقلاب اسلامی بوده و مقرر شد به عنوان روز ملی گرگان ثبت شود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته خود ( 15 آذر 1395 ) با اعضای ستاد بزرگداشت 4 هزار شهید استان گلستان بر اهمیت واقعه 5 آذر تاکید داشتند، گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار پنجم آذر را روز مهمّی در قضایای گرگان عنوان و بر ضرورت معرفی این مناسبت برای جوان ها تاکید کردند.
به گفته وی؛ ثبت 5 آذر به عنوان روز ملی گرگان در راستای اهمیت و تاثیر پنجم آذر در تاریخ ملی کشور و ضرورت معرفی آن به نسل جوان است.
6204/1648
گزارش:علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.