به گزارش خبرنگار ایرنا، قرجه طیار روز جمعه درجلسه مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی گلستان که در فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: گلستان باوجود ظرفیت های اقتصادی و توسعه ای اما با تنگنا های زیادی درحوزه های مختلف مواجه است.
وی، استان گلستان را تجلی گاه وحدت اقوام و مذاهب دانست و گفت: موقعیت استراتژیکی و دسترسی به کریدور شمال و جنوب و کشورهای آسیای میانه، تنوع اقلیمی و تولیدات کشاورزی و گیاهان دارویی، مرکز بزرگ پرورش ماهیان خاویاری و استحصال خاویار، وجود چند تالاب بین المللی و خلیج گرگان، اماکن تاریخی و مناطق مختلف گردشگری طبیعی، پرورش اسب ترکمن و صنایع دستی و توان تبادل انرژی با کشورهای همسایه از مهمترین ظرفیت های این استان است.
طیار، توسعه نیافتگی بخش صنعت بویژه صنایع کشاورزی و تبدیلی، کمبود زیرساخت های مهار آب های سطحی، غالب بودن شیوه سنی تولید دربخش کشاورزی، پایین بودن شاخص های توسعه، کمبود منابع آب، خطر گسترش بیابان ها و کمبود زیرساخت های حوزه حمل و نقل را از مهمترین تنگناهای اقتصادی و توسعه ای استان گلستان برشمرد.
وی اضافه کرد: براساس آمارهای موجود، ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی دراین استان پایین تر از میانگین کشوری است و گلستان دربخش صنعت رتبه 24، درکشاورزی رتبه 14، در بخش ساختمان رتبه 20 و در بخش خدمات رتبه 19 کشور را دارد.
طیار تصریح کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون که از مطالبات جدی مردم و مسئولان استان گلستان و گنبدکاووس است می تواند علاوه بر ایجاد جهش بزرگ اقتصادی، بسیاری از تنگناها و مشکلات اقتصادی و توسعه ای این استان بویژه شرق آن را برطرف نماید.
به گزارش ایرنا، رییس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی و عضو کنونی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه و درپاسخ به انتقاد یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر سیاست های غلط دولت هشتم و نهم درحوزه مسکن مهر، مدعی شد: بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد است و با رونق آن سایر بخش ها نیز رونق می گیرد.
محمود بهمنی گفت: در آن سال ها و براساس شرایط کشور که تحریم های شدید بر فروش نفت، بانک ها، خروج و ورود اسکناس و فلزهای گرانبها حاکم بود، دولت وقت 42 هزار میلیارد تومان به بخش مسکن مهر تسهیلات داد.
وی افزود: منکر نواقص و ایرادات طرح مسکن مهر نیستیم اما در نقدها باید در کنار اشتباهات که امری طبیعی در همه دولت ها است، اقدامات خوب آن ها نیز دیده شود.
بهمنی اضافه کرد: درآن سال ها نرخ تورم 30،5 درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی 12،14 درصد بود اما امروز درحالی که نرخ تورم به 9 درصد رسیده اما سود بانک ها دو برابر آن است که منطقی نیست.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس، ائمه جمعه شیعه و سنی این شهرستان نیز در سخنانی با قدردانی از سفر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به گنبدکاووس، تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گلستان را از مطالبات جدی مردم این منطقه دانسته و بر آن تاکید کردند.
به گفته این مسئولان گنبدکاووس؛ تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است و نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال برای استان گلستان و نیز شهرستان گنبدکاووس دارد.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه برخی فعالان اقتصادی و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های استان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
توجه به واحدهای تولیدی و اختصاص وام ارزان قیمت به آنها، استفاده از تحلیگران و کارشناسان مجرب اقتصادی در وزارتخانه ها، عدم صدور مجوز برای واحدهای تولیدی مثل صنعت طیور که اشباع شده است، توجه به ایجاد زیرساخت های حرکت اقتصادی در استان، تزریق نقدینگی کارشناسی شده به جامعه، ضرورت کاهش بنگاهداری دولت و بانک ها در اقتصاد، توجه به ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات، توجه به صادرات گوشت مرغ، اصلاح قوانین بانکی و پولی و نظارت بر بانک ها، توجه به جایگاه های سوخت و پرداخت به موقع کارمزد آنان، افزایش قیمت نان و توجه به بخش مسکن از مهمترین سخنان فعالان اقتصادی گلستان بود.
سفر برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گلستان با هدف بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه اینچه برون، نشست با فعالان اقتصادی و مدیران اداری و بازدید از واحدهای تولیدی استان از عصر چهارشنبه این هفته آغاز و امروز عصر با بازدید از مجموعه سوارکاری گنبدکاووس پایان می یابد.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق گلستان واقع است و بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون مصوب سفر آذر 1393 رییس جمهوری به استان گلستان است.
/3039/1648
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.