به گزارش ایرنا، غلامحسین مهماندوست روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان گنبدکاووس از کسانی که تاکنون نسبت به تعویض کارت ملی و درخواست کارت هوشمند ملی اقدام نکرده اند درخواست کرد با مراجعه با دفاتر پیشخوان و سایر مراکز در نظر گرفته شده برای این امر، نسبت به دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه صدور کارت هوشمند ملی از سال 92 آغاز شده و قرار نیست فرآیند تعویض کارت ملی فرسایشی باشد، خاطرنشان کرد: از سال آینده و با اجرایی شدن شناسایی افراد با کارت هوشمند ملی در ادارات و نهادهای دولتی، احراز هویت با کارت های ملی فعلی که تاریخ اعتبار آنها به پایان رسیده باشد، ممکن نخواهد بود.
وی تصریح کرد: تصاویر این افراد از سامانه ثبت احوال برداشته شده و برای ادارات دولتی نظیر بانک ها، ثبت اسناد و املاک کشور و حتی آموزش و پرورش برای ثبت نام دانش آموزان، احراز هویت فرد مراجعه کننده مقدور نخواهد بود و به تبع آن خدماتی نیز نمی توانند به متقاضی دریافت خدمت ارائه دهند.
رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس با درخواست از آموزش و پرورش و بخشداری ها برای همکاری در صدور کارت هوشمند ملی و عکسدار کردن شناسنامه ها و تعویض آنها در صورت نیاز، برای دانش آموزان و روستاییان خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که عوامل اجرایی ثبت احوال در مدارس حاضر شده و نسبت به انجام مراحل اداری کار در محل اقدام کنند.
وی گفت: تا پایان شهریور امسال 118 هزار و 664 درخواست کارت هوشمند مکلی در اداره ثبت احوال گنبدکاووس ثبت شده که معادل 52 درصد واجدین شرایط است و از این مقدار 11 هزار کارت ملی در اداره ثبت احوال موجود است که افراد متقاضی نسبت به تحویل گرفتن آن اقدام نکرده اند.
وی افزایش دفاتر پیشخوان ارائه کننده خدمات ثبت احوال از جمله صدور کارت هوشمند ملی و تعویض شناسنامه، راه اندازی ایستگاه های سیار برای ارائه خدمات به کسانی که قادر به مراجعه حضوری نیستند، صدور مجوز ارائه خدمات ثبت احوال برای آن دسته از دفاتر ICT روستایی که مجوز ارائه خدمات دفاتر پیشخوان را اخذ کنند و انجام تبلیغات تلویزیونی را از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای تشویق مردم به دریافت کارت هوشمند ملی ذکر کرد.
مهماندوست خاطرنشان کرد: هزینه های قانونی نسبتا بالای صدور کارت هوشمند ملی (310 هزار یال) از جمله عوامل استقبال محدود مردم برای دریافت این کارت است و ثبت احوال گنبدکاووس برای کمک به مردم نسبت به حذف هزینه 25 هزار ریالی پیش ثبت نام اقدام کرده و به صورت رایگان خدمات مربوطه را ارائه می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت وقایع حیاتی در گنبدکاووس در ششماهه اول امسال گفت: در این مدت چهار هزار و 569 واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد کاهش نشان می دهد و 99/99درصد آنها در مهلت مقرر قانونی ثبت شده است.
رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس از ثبت 732 واقعه وفات در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: مرگ بر اثر بیماری های قلب و عروقی، سرطان ها و تومورها و نیز حوادث غیرعمدی به ترتیب بیشترین موارد ثبت فوتی های امسال را تشکیل می دهند.
به گفته مهماندوست در شهرستان گنبدکاووس در نیمه اول امسال یک هزار و 704 واقعه ازدواج و 338 واقعه طلاق ثبت شده است که ثبت ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.3 درصد کاهش یافته و ثبت واقعه طلاق تقریبا یکسان بوده است.
در این نشست معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه گنبدکاووس نیز در سخنانی با تشریح اهمیت آمار جمعیتی و ثبت وقایع حیاتی برای برنامه ریزان کشور و پاسخگویی مطلوب به مطالبات آحاد جامعه، بر ضرورت اطلاع رسانی برای دریافت کارت هوشمند ملی تاکید کرد.
فرهاد شیبک افزود: در زمان حاضر بسیاری از مردم با کاربرد کارت هوشمند ملی اشنا نیستند و باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه کاربردهای وسیع این کارت، مردم را نسبت به دریافت این کارت تشویق کرد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان قرار دارد.
1860
انتشار دهنده : تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.