ابوطالب قزلسفلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای مدیریت این تهدیدها دراستان نیاز مبرم به کار جمعی و هماهنگی بیشتر میان دستگاهی است تا خسارت ها به کمترین حد کاهش یابد.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت منابع اعتباری دستگاه های مرتبط در پیشگیری و کنترل بلایای طبیعی در استان تاکید کرد.
به گفته وی؛ 70 درصد از افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت گلستان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد و حفاظت از این بخش برعهده 600 نیروی در اختیار این اداره کل است.
وی افزود: علاوه بر حفاظت، کنترل سیل، اقدامات برای جلوگیری از فرسایش خاک با اجرای طرح های آبخیزداری، ممانعت از تجاوز به عرصه های منابع طبیعی، اصلاح گونه های گیاهی این عرصه ها، مقابله با بیابان زایی، پیگیری پرونده های قضایی، پاسخگویی به استعلام منابع طبیعی از دیگر ماموریت های منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.
وی در خصوص علت تکرار آتش سوزی در عرصه های منابع طببعی استان ،گفت: در چند سال اخیر خشکسالی یکی از عوامل اصلی تهدید و زمینه ساز بروز آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان بوده است و می طلبد هم استانی ها با حساسیت بالا در حفظ و نگهداری عرصه های منابع طبیعی با این اداره کل همکاری داشته باشند.
قزلسفلو وجود 6 هزار و 800 کیلومتر مرز مشترک عرصه های منابع طبیعی استان با زمین های کشاورزی را تهدید دیگر در حوزه بروز حریق بیان کرد و افزود: این اداره کل با توجه به اعتباراتی که در اختیاردارد هرساله برای حدود 600 کیلومتر از این مرزهای مشترک آتش بُر ایجاد می کند تا از سرایت آتش به عرصه های منابع طبیعی ممانعت شود.
قزلسفلو از کشاورزان حاشیه عرصه های منابع طبیعی استان خواست که از آتش زدن کاه و کُلش مزرعه خود بعد از برداشت محصول خودداری کنند.

*تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان
وی با بیان اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان از لحاظ برخورداری از تجهیزات، وضعیت خوبی نسبت به سال های قبل دارد، گفت: 160 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی استان در سال 95 تخصیص داده شد که تا پایان سال 96 این اعتبار جذب خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان در خصوص بهره گیری از بالگرد در اطفای حریق هم افزود: طبق قرارداد سازمان جنگل ها با جمعیت هلال احمر و هوانیروز جمهوری اسلامی ایران، در مواقع ضروری از بالگرد استفاده می شود.
به گفته وی؛ خرید بالگرد برای منابع طبیعی مقرون به صرفه نبوده و نگهداری آن هم نیاز به اعتبار کلان دارد.
طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان 452 هزار هکتار جنگل و 862 هزار و 825 هکتار مرتع وجود دارد و بیشترین جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری این خطه در جوار این عرصه ها سکنی دارند.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.