به گزارش خبرنگار ایرنا ، این بیانیه روز دوشنبه توسط دوستداران طبیعت و هیات کوهنوردی چالوس در فضاهای مجازی بویژه شبکه های اجتماعی منتشر شد.
در این بیانیه با اشاره به انتقال ماشین الات سنگین برای بهره برداری از معدن سنگ در منطقه بالادست مازوپشته خاطر نشان شد: با بهره برداری از این معدن دیگر ورزشکاران و ورزش دوستان نمی توانند از منطقه دژک ( مسیری که خانواده ها برای سلامتی هر هفته پیاده روی می کنند ) استفاده کنند.
دراین بیانیه آمده است از آنجایی که این مکان در گذشته نه چندان دور معدن سنگ بوده و درپی آن خسارت های فراوانی به طبیعت و محیط زیست وارد شده بنابراین نباید اجازه داد تا چنین اتفاقی دوباره در این منطقه رخ دهد.
تهیه کنندگان این بیانیه تاکید دارند که گستره زیادی از عرصه های مرتعی و جنگلی در مکان هایی مانند منطقه بالادست شهرک نواب صفوی بدلیل پراکندگی و دپوی زباله های تخلیه شده مربوط به شهرهای چالوس و هچیرود دچار تخریب شده و بخشی از این جنگل ها نیز ناشی از آتش سوزی های پیوسته از بین رفته است بنابراین مسئولان باید از فعالیت این معدن جلوگیری کنند.
بدنبال انتشار این بیانیه در فضای مجازی غرب مازندران خبرنگار ایرنا با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس در این خصوص گفت و گو کرد.
مهرداد خزایی در این باره می گوید : بدنبال بازدیدهای صورت گرفته به جز انتقال چندین دستگاه ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی در منطقه تاکنون هیچگونه اقدامی دال بر تجاوز و دست اندازی به طبیعت از سوی این افراد مشاهده نشده است.
وی افزود :‌ این موضوع طی هفته جاری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گزارش شده نکته دیگر آنکه طبق تحقیقات صورت گرفته این افراد که قصد راه اندازی معدن را دارند از سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران مجوز بهره برداری دریافت کرده اند که چنین رویه ای خلاف قانون است.
وی اظهارداشت : نکته مهم تر آنکه در سال 1383 اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه از فعالیت این معدن جلوگیری کرد و در سال 1385 نیز اقدام به کاشت گونه های سوزنی برگ در همین مکان کرده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس گفت :‌ بررسی ها نیز نشان داده که این افراد برای فعالیت خود در منطقه مجوزهای اکتشاف ، گواهی کشف و نیز پروانه بهره برداری دریافت کرده اند.
خزایی افزود : نکته جالب تر آنکه در این پروانه ها نوشته شده در صورتی که راه اندازی این معدن از لحاظ زیست محیطی مشکلی ایجاد نکند و معارضی هم وجود نداشته باشد ، منعی برای فعالیت نیست.
وی اظهار امیدواری کرد که با نامه نگاری هایی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با اداره کل بازرسی استان انجام داده بزودی بتوان از فعالیت این افراد جلوگیری کرد و هم اکنون نیز دستور جمع آوری و انتقال ماشین آلات آن ها به خارج از این منطقه داده شد.
حوزه منابع طبیعی شهرستان چالوس با 161 هزار هکتار مساحت دارای 79 هزار هکتار جنگل و 53 هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات آن نیز در حدود 29 هزار هکتار برآورد می شود.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 / 1602 /1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.