براساس اعلام روز شنبه دادگستری گلستان به ایرنا، حجت الاسلام سید محمد مسعود معصومی لاری در همایش علمای شیعه و سنی در گرگان با تاکید بر اینکه روحانیون دامنه فعالیت های خود را به مسجد محدود نکنند، اظهار داشت: وقتی مردم به علل مختلف نمی توانند در مسجد حضور پیدا کنند، ماموریت ذاتی یک روحانی در خارج از مسجد است.
وی از روحانیون خواست که به سراغ مردم و جوانان بروند و افزود: نباید بگذاریم معضلات مردم ناگفته بماند که در این صورت امکان حاد شدن آسیب ها وجود دارد.
حجت الاسلام معصومی لاری اضافه کرد: باید مردم و بویژه نوجوانان و جوانان بیشتری را به مساجد جذب کنیم و در این صورت موفق بوده ایم.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه همچنین افزود: بسیاری از زوجین که به مرز طلاق می رسند از وظایف خود و احکام آن آگاه نبوده که باید روحانیت دراین بخش مسائل را تبیین و اطلاع رسانی کند.
وی؛ همچنین بر آشنایی علما با تکنولوژی های نوین تاکید کرد و گفت: از وسایل نوین ارتباطی برای ارائه مفاهیم دینی و اخلاقی به مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان که در این فضا حضور دارند ،باید استفاده کنیم.
معصومی لاری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: شیعه و سنی یکی هستند و اختلافی ندارند، بیشتر اختلافات نتیجه کم سوادی و کمی ایمان است.
دیدار با فعالان فرهنگی دستگاه قضایی گلستان و شرکت در همایش توسعه فرهنگ ازدواج از دیگر برنامه های سفر دو روزه معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه به این استان بود.

** رعایت نکردن حق الناس علت بیشتر پرونده ها در گلستان
رییس دادگستری کل گلستان به آمار بالای پرونده های سرقت و مطالبه طلب در استان اشاره کرد و گفت: این عناوین مجرمانه نشان می دهد که قبح خوردن مال مردم و فرهنگ وفای به عهد در جامعه کمرنگ شده و نیاز است علما در این بخش به کمک دستگاه قضایی بیایند.
هادی هاشمیان با بیان اینکه تعبیر 'زرنگی' از اقدام به خوردن مال مردم ناشی از تغییر هنجارها و ناهنجارها در جامعه است ، افزود: هر چند در زمینه پیشگیری از جرم اقدامات زیادی انجام داده ایم اما دادگستری به تنهایی تاثیرگذار نبوده و باید دستگاه های فرهنگی فعال تر در این بخش عمل کنند.
وی اضافه کرد: ارتباط و تعامل بیشتر روحانیون با جوانان و خانواده ها می تواند بسیاری از جرائم را کاهش دهد و باید روحانیت ازهر مذهبی در استان این نقش مهم را برعهده بگیرد.
رییس دادگستری کل گلستان با اشاره به کاهش 20 هزار پرونده ورودی به محاکم استان در سال 95 از علما خواست از فرصت تنوع قومی و مذهبی برای افزایش سازش در پرونده ها به ویژه دعاوی خانوادگی و کاهش جرم استفاده کنند.
وی؛ دعاوی خانوادگی را یکی از آسیب های جدی اجتماعی در استان خواند و گفت: علما ، ریش سفیدان با پادرمیانی در عاوی خانوادگی ازعمیق شدن تنش و اختلاف زوجین جلوگیری کنند.
هاشمیان؛ کاهش جمعیت زندانیان استان از 5500 نفر در سال 94 به حدود 4 هزار نفر در سال 96 را از تلاش های دادگستری استان در سال های اخیر برشمرد و گفت: این کاهش با تعامل و همراهی قضات، علمای شیعه و سنی و دستگاه های اجرایی در استان محقق شد و امیدواریم این روند ادامه یابد.
به گفته وی؛ همچنین همراهی و فعالیت ریش سفیدان و علمای منطقه به رهایی چندین زندانی از قصاص و نیز سازش در پرونده ها کمک کرده است.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.