به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا مروتی پنجشنبه در جمع اعضای ستاد مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: رشد بی رویه شالیزارها که نیازمند آب فراوان است منابع زیرزمینی استان را با مشکل جدی مواجه کرده بطوریکه کنترل کشت برنج از دست خارج شده است.
وی بیان کرد: مسوولان آب و فاضلاب شهری و روستایی گلستان برای تامین آب مردم خون دل می خورند اما برخی کشاورزان بدون توجه به خشکسالی از آب چاه ها برای کشتی شالی استفاده می کنند.
معاون عمرانی استاندار گلستان افزود: یکی از راه های حل این معضل در استان نظارت بیشتر فرمانداران و معرفی متخلفین به محاکم قضایی و توصیه به کشت های جایگزین است.
مروتی ادامه داد: زمین های کشاورزی استان ظرفیت کشت انواع گوناگون محصولات کشاورزی را دارد و باید ویژگی ها و قابلیت های کشت جایگزین به کشاورزان معرفی شود.
وی با بیان اینکه افت منابع زیرزمینی گلستان خسارت و عواقبی دارد که بسیاری از آن ها غیرقابل جبران است به رکورد شکنی مصرف برق در استان هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر صرفه جویی مداوم و همیشگی در مصرف برق، گسترش آموزش و فرهنگ سازی میان مردم ضروری و نیازمند تبدیل شدن به یک هدف مداوم است.
معاون استاندار گلستان به گرم شدن هوای استان از ابتدای هفته آینده مطابق پیش بینی هواشناسی اشاره کرد و گفت: یکی از خطرات این افزایش دما تقویت احتمال آتش سوزی در جنگل ها است که باید با افزایش کشیک های منابع طبیعی و محیط زیست از بروز آن جلوگیری و یا در صورت وقوع برای خاموش کردن در زمانی کوتاه اقدام کرد.
به گزارش ایرنا استان گلستان در کرانه شرقی دریای خزر به عنوان قطب کشاورزی با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت طی سالهای اخیر با معضلاتی همچون استمرار خشکسالی، کاهش منابع آبی، تخریب محیط زیست، پسروی دریا و جنگل و به هم خوردن تعادل کاشت محصولات کشاورزی مواجه شده است.
3091/6203
* خبرنگار: میثم محسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.