به گزارش روز پنجشنبه ایرنا رضا مروتی در بازدید و جلسه مشترک کارگروه استانی و شهرستانی مدیریت جامع حوضه آبخیز چهل چای مینودشت در شرق گلستان، اظهار داشت: شیوه های سنتی بهره برداری از زمین ها و منابع آب و خاک باعث تخریب منابع طبیعی و در نهایت بیابان زایی می شود و پتانسیل تولید در اثر فرسایش کاهش پیدا کرده و خاک به عنوان مهم ترین سرمایه مردم و روستاها از بین می رود.
به گفته وی؛ باید در زمینه هم افزایی و ظرفیت سازی جوامع محلی کار شود و الگوهای جدیدی در شیوه های تامین معیشت با کمک مردم ارائه دهیم تا آسیبی به منابع آب و خاک و جنگل ها و مراتع وارد نگردد.
وی به فعالیت دامداری های سنتی با چرای آزاد در جنگل ها اشاره کرد و ادامه داد: این نوع دامداری آسیب زیادی به حوزه چهل چای مینودشت زده و منابع طبیعی منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
مروتی در بازدید ازدامداری کوچک مقیاس نیمه صنعتی در روستای چمانی یکی از روستاهای هدف مدیریت جامع در حوزه پایلوت چهل چای مینودشت تصریح کرد: مردم از این نوع فعالیت ها در راستای حفظ منابع طبیعی و آب و خاک استقبال می کنند.
وی با یادآوری تامین امکانات زیربنایی مناسب در روستاهای منطقه افزود: مساله مهم در روستاها اشتغال و معیشت پایدار مردم است.
مروتی افزود: ترویج کشت گیاهان دارویی و استفاده پایدار و مناسب از منابع طبیعی، ایجاد صنایع مرتبط با گیاهان دارویی و بسته بندی آنها در قالب شهرک های صنعتی گیاهان دارویی که منطقه مینودشت استعداد بالایی در این مورد دارد می بایستی مد نظر مسئولین امر قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید با استفاده از پرداخت تسهیلات با بهره کمتر و کمک های بلاعوض در زمینه های کشت گیاهان دارویی، پرورش طیور بومی، بوقلمون، زنبورداری و دیگر ظرفیت های متناسب با حوزه از تولید کنندگان آنها حمایت کنیم چرا که این تولید کننده ها و مردم از منابع خود مثل زمین به سمت و سوی تولید و ایجاد اشتغال رفته اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به عنوان دبیر کارگروه استانی مدیریت جامع نیز اظهار کرد: در خروجی این حوزه بزرگترین سد استان گلستان سد نرماب – چهل چای در حال احداث است که آب شرب حدود 560 هزار نفر از جمعیت گلستان را تامین خواهد نمود.
ابوطالب قزل سفلو تاکید کرد: مدیریت و کیفیت آب و رفع آلودگی های فیزیکی، میکروبی و شیمیایی دارای اهمیت است چرا که آلاینده های مهمی وجود دارد و در زمان بهره برداری از این سد هزینه های تصفیه آب را بالا می برد.
وی ادامه داد: با هماهنگی دستگاه های اجرایی و اقداماتی در این زمینه می توان عوامل آلوده شدن آب را حذف کرد.
قزل سفلو به زمین های زراعی شیب دار در منطقه چهل چای مینودشت اشاره کرد و افزود: حدود 90 درصد زمین های زراعی این حوزه در شیب بالای 14 درصد قرار دارند و قابلیت فعالیت های زراعی را ندارد که باید تبدیل به باغ شود و الگوهای خوبی در این خصوص وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد: 25 هزار واحد دامی سنتی با چرای آزاد در این حوزه فشار زیادی بر عرصه های جنگلی وارد می کند که باید این دامداری ها با آموزش و کلاس های ترویجی و ایجاد فرهنگ سازی به دامداری بسته تبدیل شود.
به گزارش ایرنا کارگروه استانی مدیریت جامع حوزه های آبخیز در گلستان با حضور مسئولان دستگاههای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی ، محیط زیست ،آب منطقه ای ،آب وفاضلاب روستایی ،میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی تشکیل شد.
چهل چای مینودشت اولین پایلوت مدیریت جامع حوضه های آبخیز استان گلستان است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.