سید محسن حسینی روز چهارشنبه به ایرنا اعلام کرد که در استان حدود 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که 150 میلیون مترمکعب معادل 13 درصد از آب‌های استان از طریق این چاه ها و به صورت غیر قانونی استحصال می شود.
وی اضافه کرد که امسال مسلوب المنفعه کردن حدود 600 حلقه چاه غیرمجاز نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.
حسینی به برخورد با برداشت غیرمجاز و کنترل مصرف چاه های آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: سال قبل مسدود کردن یکهزار حلقه چاه غیرمجاز در استان برنامه ریزی شده بود که اعتبارات به اندازه مسلوب المنفعه کردن 362 حلقه اختصاص یافت و این اقدام انجام شد.
وی اضافه کرد: همچنین سال قبل سطح کشت، آبدهی و منصوبات حدود 18 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز مورد بازدید بازرسان این شرکت قرار گرفت که نتیجه بازرسی صورت گرفته توقیف 20 دستگاه حفاری غیرمجاز و ممانعت از حفر 218 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان بود.
حسینی بیان کرد: برای کنترل مصرف و برداشت آب کشاورزی در چاه های مجاز نیز طرح نصب شمارشگر در دستور کار قرار دارد که سال قبل شمارشگر برقی روی 390 حلقه از چاه های مجاز استان نصب شد.
در استان گلستان حدود 33 هزار حلقه چاه اب کشاورزی وجود دارد که نیمی از این چاه ها ، غیرمجاز هستند.

* نقشه برداری 1280 کیلومتر از مسیر رودخانه های گلستان
وی در مورد بخش حفاظت از رودخانه‌های استان نیز تصریح کرد: در سال گذشته 131 کیلومتر از رودخانه‌های استان نقشه‌برداری شد و در مجموع تاکنون یکهزار و 280 کیلومتر از رودخانه های استان نقشه برداری شده است.
به گفته وی؛ همچنین در 60 کیلومتر از رودخانه های استان مطالعه حد بستر و حریم انجام شد که مطالعات تا انتهای سال 95 در مجموع برای یکهزار و 213 کیلومتر رودخانه بوده است.
معاون آب منطقه گلستان از نصب 162 تابلو در حریم رودخانه های استان نیز خبر داد و افزود: سال گذشته یکهزار و 72 متر لایروبی وساماندهی رودخانه های استان انجام شد و در مجموع تاکنون 51کیلومتر لایروبی انجام شده است.
وی همچنین از 47 کیلومتر دیواره سازی رودخانه ها در نقاط آسیب پذیر، 580 متر تثبیت بستر رودخانه، یکهزارو300مورد صدور اخطاریه تخلفات در بخش تجاوز بستر یا حریم رودخانه ها و 280 مورد معرفی به محاکم قضایی طی سال گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد 66 مورد منجر به رفع تصرف و آزادسازی حریم رودخانه ها شد و 39 مورد نیز برداشت غیر مجاز مصالح رودخانه ای شناسایی که بخشی از آن به مراجع قضایی ارسال شد.
وی اضافه کرد: همچنین در طول 107 کیلومتر از رودخانه های استان رپر گذاری در انتهای حد بستر صورت گرفت و تاکنون در مجموع 578 کیلومتر رپرگذاری انجام شده است.
به گفته وی؛ در استان گلستان حدود 45 رودخانه اصلی و سرشاخه با طول دو هزار و 700 کیلومتر وجود دارد که حدود 15هزار هکتار از سطح استان را در بر می گیرد و حفاظت از آنها همراه با حفظ حریم کمی 6 هزار هکتار و حریم کیفی 80 هزار هکتار از برنامه های این شرکت است.
گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت از استانهای شمالی کشور است و اقتصاد ساکنان آن بیشتر بر پایه کشاورزی استوار است.
6204/1648
تنظیم : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.