منصور ممشلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گالیکش گفت: امسال هشت مورد آتش سوزی در جنگل های گالیکش در شرق استان گلستان به وقوع پیوست که پنج مورد آن ناشی از سرایت آتش از اراضی کشاورزی و اهمال کشاورزانی است که اقدام به آتش زدن بقایای برداشت محصول گندم و جو خود کرده بودند.
وی سطح اراضی جنگلی تخریب شده در سالجاری بر اثر وقوع حریق از ابتدای سال جاری تاکنون را 29 هزار و 50 مترمربع اعلام کرد و افزود: در پنج مورد سرایت اتش که بر اثر سوزاندن بقایای گندم درو شده به جنگل اتفاق افتاد، علاوه بر سوختن نهال های غرس شده حاشیه جاده اصلی در محدوده روستای چقر بش قارداش، 27 هزار و 800 مترمربع از جنگل های حاشیه زمین های کشاورزی در آتش سوخت.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش خاطرنشان کرد: در تمامی این موارد، حضور بموقع نیروهای منابع طبیعی گالیکش باعث مهار آتش وجلوگیری از گسترش بیشتر آن به عرصه های جنگلی شده است.
ممشلی تصریح کرد: با وجود هشدارهای مکرر و اطلاع رسانی جدی برای ممانعت از آتس زدن بقایای برداشت محصول گندم و جو، هنوز هم برخی از کشاورزان با این اقدام غلط خود، هم به غنای خاک کشاورزی و هم به جنگل به عنوان انفال که متعلق به همه نسل های بشری وحتی حیوانات میباشد خسارت وارد آورده و محیط زیست را با خطر جدی مواجه می سازند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش خواستار همکاری بیشتر مسولین مربوطه در این ارتباط شد و از کشاورزان حاشیه جنگل ها خواست ضمن خودداری از آتش زدن بقایای برداشت محصول گندم و جو، حاشیه اراضی کشاورزی خود با جنگل را شخم زده و آتش بر ایجاد نمایند.
ممشلی از توقیف و ضبط 23 استر هیزم و 150 کیلو ذغال از گونه های درختان گردو و بلوط توسط سرجنگلبانی های مرکزی و تنگراه ادین شهرستان خبر داد و افزود: جرایم موارد تخلف به مبلغ 21 میلیون و 800 هزار ریال به خزانه دولت واریز شده است.
وی خواستار اطلاع رسانی مردم و دوستداران طبیعت در خصوص تجاوز و تخریب جنگل و یا بروز آتش سوزی در جنگل از طریق تلفن رایگان 1504 شد.
در حوزه شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان، 52 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی وجود دارد که 800 هکتار آن را مرتع تشکیل می دهد و 33 روستای این شهرستان نیز در حاشیه جنگل واقع است.
7481/1860
خبرنگار: یحیی فارسیانی ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.