به گزارش ایرنا، 27 خرداد هر سال مصادف با 17 ژوئن روز جهانی مقابله به بیابان زایی نامگذاری شده است.
شعار امسال این روز ' سرزمین ما، خانه ما، آینده ما' تاکیدی بر نقش مهم حفظ حاصلخیزی اراضی که در تغییر روند مهاجرت از سرزمین های در حال تخریب به سمت کشورها و سرزمین های دارای ثبات، امن و پایدار ایفا می کند، است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به همین مناسبت در جمع خبرنگاران گفت: بهره برداری های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی، خالی شدن آبخوان ها، شوری و غیرقابل کشت شدن اراضی دست به دست هم می دهند، تا تخریب اراضی و افزایش سطح بیابان اتفاق بیافتد.
خلیل آقاجانلو با بیان اینکه اقدامات اصلاحی و احیا دیگر پاسخگوی مقابله با بیابان زایی نیست، تاکید کرد: برای مقابله با این چالش باید همه اشخاص و مسئولان دست به دست هم دهند.
وی اظهارکرد: ما در کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم که یک سوم متوسط بارندگی دنیا و از طرفی نیز سه برابر تخریب اراضی ملی را دارد.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، تا زمانی که مدیریت اکو سیستم جدی گرفته نشود روند بیابان زایی ادامه خواهد داشت که باید در کنار اقدامات آموزشی و ترویجی اقدامات عملی نیز انجام شود.
** حدود 36 درصد از سطح استان زنجان زمین های بیابانی است
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: بر اساس تحقیق های انجام شده در حدود 36 درصد از سطح این استان زنجان جزء زمین های بیابانی یا دارای شرایط و پتانسیل بیابانی شدن است که رقم بسیار بالا و نگران کننده ای محسوب می شود.
پرویزعبدی نژاد تاکید کرد: 500 هزار هکتار معادل 22.6 درصد از سطح استان زنجان بیابانی اولیه و 290 هکتار نیز با بیش از 13 درصد نیز در نتیجه بیابانی ثانویه شده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: در عوامل ثانویه بیابانی شدن زمین، وجود سازندهای زمین شناسی دارای گچ و نمک در بالا دست، جریان های سطحی و زیرزمینی آب که با انتقال تدریجی این عناصر به تشکیلات و اراضی پایین دست در طول زمان موجب تغییر کیفیت خاک و تقلیل آن در نهایت تبدیل شدن این زمین ها به اراضی بیابانی می شود.
عبدی نژاد متذکرشد: نبود مدیریت مناسب برای کنترل، حفاظت و احیای زمین های بیابانی موجب گسترش سطح این اراضی شده و با توجه به قرار گیرفتن بخش بیشتر آن در بالادست زمین های حاصلخیز و باغ ها، به مرور زمان باعث تخریب و از بین رفتن این اراضی شده و خسارت های جبران ناپذیری به منبع حیاتی و تولیدی استان زنجان یعنی خاک کشاورزی خواهد کرد.
عبدی نژاد با بیان اینکه مناطقی در اطراف شهرستان زنجان، گرماب، زرین رود و اطراف شهرستان ماهنشان کانون های ریزگردها هستند که بخشی از این ریزگردها از این مناطق منتشر می شود.
وی تاکید کرد: چنانچه اقدامات حفاظتی در این کانون ها انجام نشود تعداد کانون ها برای ایجاد ریزگردها افزایش خواهد یافت.
** توسعه فضای سبز و جنگل ها برای مقابله با بیابان زایی است
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز، کپه کاری، بذرپاشی و توزیع 300 هزار اصله نهال طی سال گذشته در این استان برای گسترش فضای سبز و توسعه جنگل ها را از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای مقابله با بیابان زایی برشمرد.
** گیاهان دارویی باید برای مقابله با بیابان زایی انجام شود
رییس مطالعات و آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز، کشت گیاهان دارویی و درختانی از گونه پسته و بنه در مناطقی که تبدیل به بیابای شده و یا در شرف تبدیل شدن است را بهترین راهکار مقابله با این پدیده بیان کرد.
جعفر بیات تاکید کرد: اجرای این پروژه ها در سطح استان زنجان آغاز شده که می تواند درآمدی برای فعالان در این عرصه نیز داشته باشد.
به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد تعداد مهاجرت ها در سطح جهان طی 15 سال گذشته به شدت افزایش یافته، به طوری که در سال 2015، به رقم 244 میلیون نفر رسید. حال آنکه این رقم درسال 2010 و 2000 به ترتیب222 و 173 میلیون نفر بوده است. در پشت این اعداد، رابطه بین مهاجرت و
چالش های توسعه ای، به ویژه، پیامدهای تخریب محیط زیست، بی ثباتی های سیاسی، ناامنی غذایی و فقر قرار دارد.
7325/3001
خبرنگار:حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.