به گزارش روز شنبه ایرنا ملخ مراکشی از جمله آفات در اراضی منابع طبیعی و مراتع گلستان محسوب می شود که طی سال های اخیر طغیان آنها باعث بروز خساراتی در مزارع و مراتع استان شده و مبارزه با کلونی های این آفت ادامه دارد.
هجوم ملخ های مراکشی به مراتع و مزارع شمال استان بیش از 80 سال سابقه دارد و مبارزه با آن هر سال در اواخر فروردین ماه و نمایان شدن این آفت شروع می شود.
آفت ملخ مراکشی در نقاط خشک و نیمه صحرائی کشور؛ مراتع، مزارع غلات و صیفی را مورد حمله قرار می دهد.
زیستگاه ملخ مراکشی در مناطق شمال استان گلستان بطول 120 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر از حوالی آق قلا آغاز و تا مزارع و مراتع شهرستان مرزی مراوه تپه ادامه دارد.
در این پیوند اداره کل منابع طبیعی گلستان اعلام کرد که علاوه بر مبارزه با این آفت در حوزه مراوه تپه ، به محض مشاهده ملخ در حوزه تپه های قره قر بزرگ آق قلا ، کانون های این آفت شناسایی و عملیات سمپاشی در سرتاسر تپه ها از جنوب وجنوب شرقی تا غرب و جنوب غربی دریاچه آلاگل که بوته کاری های سال 94 و 95 را نیز پوشش می دهد صورت گرفت و در بعضی نقاط با توجه به تعدد طغیان ملخ 2 الی 3 بار سمپاشی انجام شد.
این اقدامات با همکاری دو اکیپ جداگانه با نظارت کارشناسان و با مشارکت شرکت تعاونی مرتعداری چمنزارآلاگل و بهره برداران منطقه انجام گرفت.
همچنین در مرتع قره قر کوچک عملیات سمپاشی در دو مرحله به میزان 200 لیتر با نظارت اداره منابع طبیعی شهرستان در سطح 200 هکتار با مشارکت دامداران و کشاورزان منطقه و بکار گیری 7 دستگاه سمپاش و 3 دستگاه تانکر آب انجام و این آفت مهار شد.
درعملیات مبارزه با ملخ مراکشی در مناطق مختلف مراتع شمال شهرستان آق قلا بطور متوسط روزانه 6 دستگاه سمپاش و3 دستگاه تانکر آب به کار گرفته شد و در مجموع یکهزار و 375 سم دلتامترین (دسیس) مصرف شد.
آق قلا در شمال گلستان و مراوه تپه در منتهی الیه شرق این استان واقع است.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.