این عده از کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشتند: این نوع تقسیم بندی در حالی که هنوز نظر نهایی شورای نگهبان اعلام نشده، کاملا مردود و غیرقانونی و به احتمال زیاد زمینه ساز فتنه ای مشابه سال 88 است.
استاد علوم سیاسی و رئیس موسسه آموزش عالی غیردولتی شرق گلستان با بیان اینکه انتخابات متعلق به کل یک نظام سیاسی است، اظهار داشت: تقسیم آرای جامعه به حلال و حرام، زیرسوال بردن کل نظام و عملکرد مجریان و ناظران برگزاری انتخابات است.
دکتر قربانعلی گنجی، انتخابات را مشروعیت نظام دانست و گفت: اینکه اکثریت آرای مردم در انتخابات 29 اردیبهشت را حرام و اقلیت را حلال بدانیم، در واقع مشروعیت و حمایت اکثر مردم از نظام را نادرست پنداشته ایم.
وی بابیان اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی به حضور اکثریت مردم در انتخابات، افتخار می کند، تصریح کرد: استفاده از واژه های حلال و حرام برای رای مردم، توهین به شعور سیاسی و اجتماعی رای دهندگان و عدم افتخار برای نظام می باشد.
دکتر گنجی با توصیه به نامزدها و طرفداران آنان به حفظ وحدت و انسجام ملی، خاطرنشان کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام گروه های سیاسی و تشکل ها برای پیشبرد اهداف درهمه حوزه ها نیاز دارد و مطرح کردن حلال و حرام برای رای مردم بر خلاف منافع ملی است.
عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر نیز در این خصوص گفت: انتخابات تجلی کنش سیاسی و رفتار مدنی شهروندان است و در جمهوری اسلامی این کنش سیاسی هم یک حق و هم یک تکلیف محسوب می شود.
عبدالرضا بای با بیان اینکه اعتماد و مشارکت از شاخص های سرمایه اجتماعی است، افزود: به هر میزان که اعتماد، از ضریب مطلوب تری برخوردار باشد به همان میزان مشارکت سیاسی نیز افزایش می یابد و این موضوع در انتخابات 29 اردیبهشت کاملا مشهود بود.
وی با ابراز گله مندی از برخی تفسیرهای به اصطلاح 'پادگفتمانی' از انتخابات و آرای مردم، گفت: این تفسیرها بدون تردید در چارچوب منافع ملی نیست زیرا حضور مردم فارغ از هر نوع گرایش سیاسی در چارچوب نظام سیاسی مبتنی بر مبانی دینی و دارای ارزش است.
بای اضافه کرد: تنازع گفتمانی موجود در درون نظام سیای بدون شک فرصت محسوب می شود اما نگاه و تفسیرهای تک بعدی و ایجاد مرزبندی های اعتباری و دامن زدن به شکاف های سیاسی، تهدیدی علیه امنیت و منافع ملی کشور است.
وی تصریح کرد: تمامی جریان های سیاسی و ایدئولوگ های آنان می بایست از سرمایه اجتماعی موجود حراست و اجازه چرخش نخبگان را به عنوان یک اصل مهم، مورد پذیرش قرار دهند.
کارشناس مسائل سیاسی و رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان رامیان درشرق گلستان نیز با ابراز گله مندی از مطرح کردن حلال و حرام در خصوص رای مردم در انتخابات، قبل از اظهار نظر رسمی شورای نگهبان، گفت: این اقدام به منافع ملی آسیب می زند.
دکتر قربان خسروی افزود: در بحث رای گیری و انتخابات در کنار صحت انتخابات، دو مساله به نام تقلب و تخلف وجود دارد که بایستی ازسوی مراجع قانونی اعلام نظر و بررسی شود.
وی با بیان اینکه تقلب در آرا، کل سیستم انتخابات را زیر سوال می برد، گفت: این تقلب در انتخابات 29 اردیبهشت و فاصله حدود هشت میلیونی دو نامزد، امری مردود است و قابل پذیرش نیست.
دکتر خسروی، اضافه کرد: دربحث تخلف در انتخابات نیز باید گفت، هیچ نامزدی هرگز دستور تخلف را نمی دهد مگر اینکه از سوی طرفداران نامزدها این مسائل مطرح یا انجام شود که در هر دوره ای نیز کم و بیش به این تخلفات دامن می زنند و در اینجا نیز یک مرجع قانونی به نام شورای نگهبان موضوعات را رصد و نظر نهایی خود را اعلام می کند.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان نیز براساس تخلفات گزارش شده که فکر نمی کنم حجم آن زیاد باشد، فارغ از مسائل و منافع شخصی یا جناحی، در راستای منافع ملی و قانونی نظر خود را اعلام می کند.
وی با یادآوری تجربه بزرگ انتخابات ریاست جمهوری درسال 88 که منجر به فتنه شد، گفت: این فتنه در آن زمان با بحث تقلب و تخلف در انتخابات آغاز شد اما پیگیری موضوع توسط نامزدهای معترض از مسیر قانونی صورت نگرفت و خسارات مادی و معنوی زیاد به نظام شد.
خسروی افزود: اکنون نامزدی که اعتراض دارد موضوع را از مسیر قانونی درحال پیگیری است و باید منتظر نظر شورای نگهبان بود اما درهر صورت برای حفظ منافع ملی و جلوگیری از تکرار فتنه 88، همه باید تابع قانون باشند و درمسیر آن حرکت کنند.
وی، بحث حلال و حرام کردن آرای مردم را اقدامی نادرست دانست و اضافه کرد: بیان این مسائل درحالی که فعلا درحد اتهام است، به منافع ملی آسیب می زند همانگونه که دربحث مناظرات نیز متاسفانه برخی نامزدها آن را رعایت نکردند.
خسروی باتاکید برضرورت تمکین همگان بویژه نامزدها و طرفداران آنان به قانون و نظر شورای نگهبان، تصریح کرد: انتخابات تمام شد و بایستی دیگر نامزدها حداقل به نامزد پیروز به صورت موقت هم که شده، تبریک بگویند و پس از قطعی شدن نتیجه انتخابات، همه ظرفیت خود را برای کمک به توسعه و آبادانی کشور در اختیار نامزد پیروز قرار دهند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گلستان نیز گفت: تقسیم بندی آرای مردم به حلال و حرام زمینه ساز دو قطبی شدن جامعه و تهدید برای نظام خواهد بود.
محمدباقر مسعودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این که عده ای بعد از انتخابات با ایجاد شائبه تخلف و تقلب از طرق مختلف، حرام بودن آرا را طرح می کنند، افزود: چنین حرکت هایی، اصل نظام را زیر سوال می برد و اگر تخلفی در انتخابات صورت گرفته باید از طریق مجرای قانونی پیگیری شود.
وی اضافه کرد: امروز باید بیشتر به اثر مثبت حضور بیش از 40 میلیون نفر در پای صندوق ها در انتخابات اخیر توجه شود که مردم فهیم کشورمان علاقه مندی خود را به نظام، ولایت فقیه، تقویت ارکان نظام و پشتیبانی از نظام بار دیگر به دنیا نشان داده اند.
مسعودی خطاب به کسانی که آرای حرام و حلال را طرح می کنند، گفت: باید بعد از انتخابات، رقابت را تبدیل به رفاقت برای بالندگی کشورمان کرده و از ایجاد شائبه در جامعه دوری کنیم.
یک کارشناس علوم سیاسی نیز با اشاره به تقسیم بندی آرای مردم به حلال و حرام پس از انتخابات 29 اردیبهشت توسط یک جریان سیاسی، این اقدام را نوعی بدعت خطرناک دانست.
علی نوری گفت: تقسیم آرای مردم به حلال و حرام پس از یک انتخابات، در نظام جمهوری اسلامی و حتی قبل از آن سابقه نداشته و چنین تقسیم بندی از سوی طرفداران یک نامزد که حدود 8 میلیون رای کمتر آورده، نوعی بدعت است.
وی افزود: درحالی که حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات 29 اردیبهشت امسال بازتاب های زیادی در داخل کشور و دیگر کشورهای منطقه و جهان داشته است، این تقسیم بندی نه تنها منطقی نیست بلکه نوعی توهین به اکثریت رای دهندگان و نیز بدنام کردن نظام و آب در آسیاب دشمن ریختن، می باشد.
نوری اضافه کرد: تقسیم رای مردم به حلال و حرام، آخرین تیر ترکش جریان اصولگرا است که به جای قبول شکست و تبریک به نامزد پیروز، با چنین تقسیم بندی و مایه گذاشتن از دین و اعتقادات مردم، ضربه مهلکی به جامعه اسلامی ما وارد می کند.
وی تصریح کرد: اگر این تقسیم بندی را بپذیریم باید تمام آرای مردم به دولت های قبلی که منجر به پیروزی آنان در دور دوم انتخابات شده است را نیز حرام بدانیم.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: چنین سخنان و اظهار نظرهایی درخصوص رای مردم به معنی زیرسوال بردن اصل نظام و انتخابات آن که سال ها آن را مظهر مردمسالاری دینی نامیده ایم، نیز می باشد.
وی افزود: فرافکنی کردن نسبت به نتیجه انتخابات که باحضور حماسی مردم برگزار شد، تنها لذت این حماسه را در کام مردم تلخ و مهمتر از آن اصل و اساس برگزاری انتخابات در کشور را نیز زیرسوال می برد.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه امسال با مشارکت پرشور مردم کشورمان برگزار شد.
بر اساس اعلام نتیجه نهایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ازسوی وزارت کشور دکتر حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای حائز اکثریت آرا شد و سیدابراهیم رئیسی با کسب 15 میلیون و 786 هزارو 449 رای رتبه دوم را به دست آورد.
/3039/6204
خبرنگاران : علی لکزانوری - علی اصغر تیموریان ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.