به گزارش خبرنگار ایرنا فاطمه شیخ روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های گلستان، اظهار داشت: کار تحقیقی روی سه رقم این محصول در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی عراقی محله گرگان و دو رقم دیگر در مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی دزفول از توابع استان خوزستان انجام شده است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: رقم های باقلا در دزفول زودرس، مقاوم به خشکی بوده و رقم های باقلا در گلستان نیز یک رقم از نوع علوفه ای مورد مصرف مرغداری ها و بقیه شامل دانه درشت با 6 تا 9 دانه در هر غلاف و رقم پرغلاف با عملکرد بالا است.
به گفته وی؛ اکنون در استان های گلستان و مازندران رقم برکت و نیز رقم های سرازیر، زهره، شاخ بزی، بلوچی و شاهی باقلا در سایر نقاط از سوی کشاورزان کشت می شود.
این پژوهشگر ادامه داد که عملکرد باقلا در واحد سطح در مناطق مختلف متفاوت بوده و در گلستان بین 12تا 15 تن در هکتار است.
عضو هیات علمی بخش باغات زراعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی گلستان افزود: از سال 64 تاکنون رقم جدید باقلا به کشاورزان استان های گلستان و مازنداران معرفی نشده است.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان امسال در این استان دو هزار و 950 هکتار به زیر کشت باقلا رفته است.

*بانک ژن باقلا گلستان دارای 570 ژرم پلاسم است
دکتر شیخ که نماینده موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر جهادکشاورزی است، گفت: همکاری با مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی ایکاردا از سال 88 پررنگ تر شده است و مرکز هدایت تحقیقات باقلا کشور در استان گلستان قرار دارد.
وی افزود: اکنون کار تحقیقات روی باقلا علاوه بر گلستان، در مناطق مغان، زنجان، زابل، ایرانشهر و به تازگی در مشهد پیگیری می شود.
به گفته وی؛ اکنون 570 ژرم پلاسم (ماده گیاهی که دراصلاح رقم بکار می رود)در بانک ژن باقلا در گلستان نگهداری می شود و هر ساله از سوی محققان، اصلاحیه صورت می گیرد.
وی همچنین از اجرای هشت طرح تحقیقاتی باقلا درسال جاری خبر داد و افزود: از این تعداد 6طرح به صورت ملی و بقیه به صورت استانی توسط گلستان اجرا خواهد شد.

*گلستان پیشرو در تحقیقات باقلا
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: این استان پیشرو در تحقیقات باقلا و معرفی به کشاورزان کشور است.
حسن مختارپور همچنین از طی مراحل نهایی سه رقم جدید باقلا در مرکز تحقیقات و آموزش استان جهت معرفی به کشاورزان درسال جاری خبر داد و افزود: با توجه به بحران آب در کشور ، تحقیق در بخش باقلا در جهت مقابله با کمبود آب موثر است.
به گفته وی؛ از مزایای دیگر تحقیق روی رقم جدید باقلا توجه به رعایت تناوب زراعی در گلستان است.
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن هفت اقلیم ، زمین های مرغوب کشاورزی و مراتع از قطب های مهم کشاورزی و دامپروی کشور به شمار می رود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.