به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سهراب سهرابی عصر امروز در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار داشت: راهی جز همگرای همه بخش‎های سیاسی کشور نیست و یک بخش نمی‎تواند مشکلات پنبه کشور را برطرف کند.

وی تصریح کرد:  استان گلستان یکی از نقاط اصلی توسعه پنبه در کشور به شمار می‎رود و در سال‎های دور نقش اصلی را در تولید و تجارت پنبه با 42 کارخانه پنبه‎پاکنی داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کارشناسان و متخصصان زیادی در کشت و تولید پنبه در استان گلستان وجود دارد، افزود: در 4 دهه گذشته تولید پنبه دستخوش تغییرات زیادی شده و در هر دوره‎ای که سیاست‎های حمایتی در پیکره دولت وجود داشته شاهد رشد و توسعه پنبه بودیم و هر وقت بی‎توجهی صورت گرفته شاهد افت کشت محصول پنبه بودیم.

سهرابی افزود: برای احیاء پنبه همه باید به یکدیگر کمک کنیم و مهم‌ترین علت کاهش سطح زیر کشت پنبه موضوعات میکانیزاسیون، هزینه بالا، وجود محصولات رقیب، کبود منابع مالی، غیر اقتصادی بودن به دلایل مختلف، خرد شدن اراضی، مقرارت سنگین اعطای تسهیلات بانکی، واردات بدون نگاه به حمایت و تولید داخل و مباحث خرید تخم پنبه برای استفاده روغن، عدم توان رقابتی با محصولات دیگر مانند برنج است.

وی با بیان اینکه با تشکل‎های مختلف در مورد احیاء پنبه جلسه داشتیم، افزود: مباحث اقتصادی و بازرگانی محصول از نگاه کارشناسان سبب کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: در دهه‎های مختلف حمایت‎های زیادی از پنبه انجام می‎شد که از جمله می‎توان به جوایز تشویقی، کود اوره، جوایز نقدی و کنجاله و روغن به پنبه‎کاران اشاره کرد.

سهرابی تاکید کرد: سال 1364 با نرخ ارز و دلار آن زمان 270 میلیون تومان اعتبارات حمایتی مجموعه پنبه بود و سوال اساسی ما این است که در حال حاضر چه میزان حمایت می‎شود؟

وی خاطرنشان کرد: 23 هزار هکتار در استان گلستان تولید پنبه داشتیم و در استان گلستان 15 درصد پنبه کشور کشت می‎شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه 6 علت اصلی در کارگروه نجات پنبه در استان گلستان مطرح شده است، افزود: یکی از بحث‎هایی که در این کارگروه مطرح شد موضوع ساختار است و برای احیاء پنبه باید یک ساختار مناسب در سطح کشور و استان داشته باشیم.

سهرابی با بیان اینکه روند رو به رشدی در حمایت از پنبه در 3 سال گذشته داشتیم، افزود: با ورود ارقام جدید کشت دوم نسبتش در حال افزایش پیدا کردن است.

وی افزود: توانستیم میزان تولید ارقام را در استان گلستان افزایش دهیم و براین اساس میزان اراضی زیر کشت پنبه افزایش پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه 100 درصد تخم پنبه ایران به مصرف دام می‎رسد، گفت: این خود یک معضل است و پنبه دارای 15 تا 18 درصد روغن است و می‎تواند در تولید روغن از آن استفاده کرد.

سهرابی یادآور شد: ایجاد ساختار تخصصی پنبه و احیای شورای عالی پنبه، تخصیص یارانه به تولید کنندگان، خرید تضمینی پنبه و تخم پنبه، قرارداد برای تعرفه‎های گمرکی، حذف ترفه ترححیهی واردات پنبه، حمایت از صنایع پنبه، حفظ مالیات بر ارزش افزوده از راهکارهایی است که به توسعه کشت پنبه کمک می‎کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 622999
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.