به گزارش روز سه شنبه ایرنا از میراث فرهنگی استان، ابراهیم کریمی افزود: این مبلغ از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استانی و در راستای تکمیل فاز دوم منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی در شهرستان مراوه تپه مصوب شده است.
وی اضافه کرد: فاز دوم این مجموعه شامل اجرای رواق ها و سنگ فرش داخل آنها به مساحت 800 متر مربع و اجرای سر درب ورودی آرامگاه است.
به گزارش ایرنا مختومقلی فراغی شاعر نامدار و عارف ایرانی ترکمن است که در سال 1153 هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبد کاووس به دنیا آمد.
مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آنها شریک بود، او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏پنجاه‌ و هفت‌سالگی در سال ‏1204 ‏هجری قمری در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت. ‏
پیکر او در روستای آق تقای شهرستان مرزی مراوه تپه در جوار آرامگاه پدرش دولت محمدآزادی به خاک سپرده شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت وی در اردیبهشت ماه با حضور مهمانان کشوری و خارجی در محل آرامگاه وی برگزار می شود.
به گفته کریمی از سال 86 تاکنون برای آرامگاه مختومقلی فراغی 6 میلیارد و 810 میلیون ریال هزینه شده که شامل طراحی و مطالعات سایت آرامگاه، احداث سازه خرپای فضایی و اجرای پوشش خرپای فضایی به متراژ 1100 مترمربع، اجرای سنگ فرش و محوطه سازی پیرامون درحدود 4000 متر مربع، مرمت المان شامل ایزوگام و اجرای نمای المان آرامگاه و اجرای مجتمع خدماتی بهداشتی شامل سرویس بهداشتی ، نمازخانه و فروشگاه به متراژ 110 متر مربع است.
آرامگاه مختومقلی فراغی در کنار روستای آق تپه در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
1649
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.