براساس اعلام روز سه شنبه آب منطقه ای گلستان به ایرنا، علی نظری با یادآوری مشکلات استان به دلیل بحران آب و خشکسالی سال های اخیر و کاهش نزولات جوی ،اضافه کرد: همچنین 19 هزار و 400حلقه چاه مجاز در استان فعال است.
به گفته وی؛ چاه های غیر مجاز اغلب به صورت کم عمق و با اعماق کمتر از 20 متر حفاری شده اند، بطوریکه بیش از 95 درصد آنها دارای آبدهی کم است.
وی اضافه کرد: چاه های محفوره غیر مجاز بعد از سال 85 طبق قانون پر و مسلوب المنفعه خواهد شد و چاه های حفر شده قبل از این سال نیز در کمیسیون مربوطه طبق قانون تعیین تکلیف می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان در خصوص شرایط آبی استان تصریح کرد: در جوامعی که آب تجدید پذیر تا 40 درصد برداشت شود، شرایط مطلوب است، اما اگر تا 60 درصد مصرف گردد، وارد تنش آبی شده و اگر بیشتر باشد، وارد مرحله بحران در منابع آبی می شود.
نظری ادامه داد: در کشور 86 درصد و در استان گلستان نیز 74 درصد از آب های تجدید پذیر استفاده می شود، که طبق برنامه باید به 60 درصد تقلیل یابد، تا بتوانیم از مرحله بحران آبی خارج شویم.
وی؛ افزایش تقاضای آب به دلیل افزایش جمعیت، شرایط اقلیمی خاص گلستان، آلودگی منابع آبی و توزیع مکانی متفاوت بارش ها را از جمله چالش های منابع آبی استان ذکر کرد و گفت: باید بتوانیم این شرایط را مدیریت نماییم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین افزود: متوسط بارندگی استان 450 میلیمتر است و از ابتدای سال آبی جاری تا پایان بهمن (5ماه)، حدود 229 میلیمتر باران در استان داشتیم که 3/27 درصد نسبت به سال گذشته و نسبت به بلند مدت بیش از 6 درصد کاهش نشان می دهد، هر چند در بارش برف با افزایش رو به رو بودیم که با آب شدن برف ها امید است، کمی به حجم مخازن آبی استان اضافه شود.
نظری با بیان اینکه 34 درصد حجم مخازن سدهای استان معادل 101 میلیون متر مکعب تاکنون آبگیری شده است ،گفت: این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته 110 میلیون متر مکعب از مخازن سدها آبگیری شده بود.
وی در خصوص وضعیت رواناب ها گفت: به علت تغییر اقلیم و خشکسالی و همچنین کاهش بارندگی، رواناب های استان بین 60 تا 71 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با اشاره به 14 سد فعال استان از پیشرفت 72 درصدی احداث سد نرماب نیز خبر داد و گفت: چنانچه عملیات اجرایی سد با همین منوال انجام گیرد، می توانیم در سال 96 شاهد آبگیری این سد باشیم.
وی بیان اینکه تاکنون حدود 72 درصد آب های سطحی استان با ساخت سدهای بزرگ وکوچک مهار شده است، افزود: هم اینک بیش از 90 درصد آب شرب مردم گلستان از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود و در نظر داریم با ساخت وتکمیل سدهای جدید رویکرد را بیشتر به سمت استفاده از آب های سطحی برای تامین شرب استان سوق دهیم.
نظری بیان کرد: حجم تنظیمی سد نرماب 190 میلیون متر مکعب است که با افتتاح آن 4 شهر و 130 روستا آبرسانی می شود و آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد و پشتیبانی سد وشمگیر از دیگر اهداف ساخت آن است.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت در سال های اخیر با بحران خشکسالی و کمبود آب مواجه شده است.
این چالش علاوه بر تاثیر مستقیم بر کشت محصولات در 650هزار هکتار اراضی کشاورزی استان در مواردی تامین آب شرب شهروندان را در فصل گرم سال دشوار می کند.
1648
**انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.