به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از دفتر ارتباط مردمی نماینده مردم علی آباد کتول، اسدالله قره خانی در این خصوص افزود: این تصمیم و تدبیر در جلسه روز گذشته نمایندگان 2 استان گلستان و مازندران با حضور وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اتخاذ شد.
وی اظهار داشت: از دیدگاه حاضرین در این جلسه، صحبت صادقانه با مردم در خصوص قطع گاز از سوی کشور همسایه، باعث خواهد شد تا مردم همچون گذشته با دولت همراه و همگام باشند و نسبت به مدیریت مصرف به شیوه های مختلف برنامه ریزی نمایند.
وی ادامه داد: راهکار دیگر تدبیر شده در این جلسه این بود که عملیات اجرایی خط انتقال دامغان - کیاسر به نکا که اکنون با پیشرفت 70 درصدی مواجه است، تسریع شود، اما شرایط امروز طوری است که امکان چند نوبت کاری برای این پروژه وجود ندارد.
قره خانی گفت: وزیر نفت قول مساعد داد تا این پروژه در خرداد ماه سال آینده به بهره برداری برسد و راه چهارم هم این بود که گاز تزریقی که از غرب مازندران که به گیلان تزریق می شود، در شبکه انتقال گلستان و مازندران قرار بگیرد.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تزریق سوخت‌ های جایگزین به صنایع تولیدی مانند پتروشیمی‌ ها و کارخانه ‌های سیمان استان های گلستان و مازندران به منظور کاهش وابستگی به گاز و تزریق این گاز به بخش خانگی را از دیگر تصمیمات جلسه روز گذشته عنوان کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با غیرواقعی خواندن مبلغ بدهی ایران به ترکمنستان از سوی مسئولان این کشور (1.8 میلیارد دلار)، گفت: شرکت گاز این کشور در تعهدات خود کوتاهی کرده، بطوری که میزان و کیفیت گاز براساس آنالیزهای انجام شده متناسب با قراردادها نبوده است.
قره خانی ادامه داد: قرار بود کمیته ‌ای از کارشناسان و مسئولان دو کشور ایران و ترکمنستان تشکیل و در 2 ماه وضعیت ادعاها بررسی شود تا به توافق برسند و ایران نیز در همین مدت مبالغی را به حساب ترکمنستان بریزد و این کشور گاز را قطع نکند ولی با وجود آماده بودن پیش نویس این طرح، طرف قرارداد، فردای روز توافق این تعهدات را عملی نکرد.
وی یادآور شد: شرکت گاز ترکمنستان در سال 86 نیز با سوء استفاده از سرمای هوا ، قیمت گاز را چندین برابر افزایش داد و امسال هم خواسته ‌های نامعقولی داشت که دولت و ملت ایران زیر بار این خواسته ‌ها نخواهند رفت.
3014/1860
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.