مطبوعات محلی در طول حیات خود راهی بس دشوار و سنگین برای تامین خواسته های مخاطبان خود پیموده و پیش رو دارند.

پرداختن به مشکلات و مطالبات اجتماعی و سیاسی مردم و مسوولان کار کمی نیست به طوری که با زیر ذره بین بردن بعضی ادارات و هدایت برخی بودجه ها به جای خود نقش آنها در توسعه منطقه آشکار می شود.

اگر چه وابستگی مطبوعات محلی به شرکت‌های دولتی و خصوصی به خاطر درج آگهی موجب دور ماندن آنها از وظایف خود (آموزش، انتقال و اطلاع رسانی) شده با این حال نقش آن‌ها در جامعه انکار نشدنی است.

مخاطب مداری و بومی گرایی در فرهنگ یکی از عوامل موفقیت مطبوعات محلی است که به نظر می رسد در نشریات گلستان کمتر به آن پرداخته شده است.

چه خوشحال می شوند اعضای یک خرده فرهنگ و یا اهالی روستا و محل که شاید تاکنون حتی یک خبرنگار را به چشم خود ندیده اند، مطلبی درباره محل زندگی و یا اثر تاریخی مربوط به آنها که به نوعی با آنها قرابت فرهنگی دارد در رسانه ای منتشر شود.

ظهور فن آوری های جدید ارتباطی و گسترش بیش از پیش فضای مجازی، ایجاد مدل های جدید اطلاع رسانی با دگرگونی در ساختار سنتی و کلاسیک، سبک تازه ای از انتشار خبر و تولید محتوا در فضا و محیط رسانه ای منحصر به فرد را شکل داده است.

اگر تا چند سال قبل اقتدار و انحصار رسانه ای و خبررسانی ایران در اختیار صدا و سیما، خبرگزاری ها و تعدادی روزنامه و مجله بود؛ اینک تحولات ارتباطی، نفوذ اینترنت و از همه مهمتر امکان تشکیل گروه های خبررسانی ، «رسانه داری» را از فرآیندی تخصصی در دسترس همگان و شاید سرگرمی آسان تبدیل کرده است و در این فضای به وجود آمده، انتشار دوهزار شماره از نشریه گلشن‌مهر اهمیت و ارزش بیشتری پیدا می کند.

گلشن مهر در بیست و یک سال دوران فعالیت، از مشعل‌داران رسانه و مطبوعات و طلایه دار نسل جدید و خلاق خبرنگاری گلستان به شمار می رود و پرداختن به تاریخچه و سرگذشت پرفراز و نشیب نشریات این استان بدون توجه به نام و اثرات این رسانه محلی امکان پذیر نیست.

یکی از دلایل اهمیت فعالیت گلشن مهر، مقایسه فضای رسانه ای استان های همجوار از لحاظ انتشار روزنامه محلی با گلستان است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در شرایطی که گلستان به تازگی صاحب روزنامه شده، مازندران و سمنان به عنوان همسایگان گلستان سال ها است که از روزنامه محلی برخوردارند و تعداد این نشریات در مازندران از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز کرده است.

گرانی روزانه کاغذ، روی آوردن مخاطبان به فضای مجازی و در نتیجه رویگردانی صاحبان کالا و صنایع برای تبلیغات چاپی به عنوان منابع درآمدی مهم نشریات و حتی نبود خبرنگاران حرفه ای، از جمله دلایل افت کیفیت نشریات کشور است که در مواردی به تعطیلی برخی روزنامه ها نیز انجامید.

استمرار در انتشار گلشن مهر و تبدیل آن از هفته نامه به روزنامه در بازه زمانی ۲ دهه ای، اتفاق مهم فرهنگی استان گلستان است که در اوضاع پرتلاطم امروزی باید آنرا به فال نیک گرفت با این حال شاید آن چه بیش از همه باید به اولویت رسانه ای مانند گلشن مهر و دیگر نشریات گلستان تبدیل شود، کارآمدسازی در تقابل با رسانه‌های دیجیتال و نوظهور است.

استفاده از ظرفیت ذاتی و بنیادین رسانه های سنتی، بازسازی از درون با رویکرد توجه ویژه به وجوه مثبت رسانه های جدید، شناسایی نقاط آسیب پذیر، افزودن بر کیفیت تولید و توجه مضاعف به نیازها و خواسته های مخاطبان اقداماتی است که عمل به آن ها می تواند رسانه های سنتی را از در جا زدن و نابودی نجات دهد.

حضور اقوام و مذاهب و خرده فرهنگ های گوناگون، یکی از ظرفیت های مهم گلستان است که به جز برخی از آن ها، بقیه جاذبه های ناشی از سکونت قومیت ها تاکنون به دستاویز نشریات محلی برای کمک به رفع مشکلات و کمبودهای آنان، نقش آفرینی در روند توسعه و از همه مهمتر حفظ قدرت رسانه های استان تبدیل نشده است.

گلشن مهر تا رسیدن به اقبال عمومی مطلوب مسیر طولانی در پیش دارد اما انتشار تحلیل های منظم از نویسندگان گوناگون (بدون توجه به قومیت و خط کشی های سیاسی) تلاش برای معرفی چهره های تاثیرگذار اما کمتر شناخته شده، توجه به آثار ادبی اقوام و نقد مسوولان از جمله ویژگی های این روزنامه در سال های اخیر است که توانسته فرصت بقا و ادامه حیات را برای این نشریه فراهم کند.

مدیرمسوول روزنامه گلشن مهر در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : دغدغه های روزنامه نگاران گلستان چند وجهی شامل اقتصادی ناشی از نگرانی معاش، فرهنگی ناشی از فقدان آموزش و تربیت و اجتماعی ناشی از احساس بی اعتمادی شهروندان است.

مریم قرآنی ادامه داد : اهالی رسانه در گلستان در مجموعه ای از کلاف سردرگمی زندگی می کنند که همگان در آن مقصرند ، بخشی خود خبرنگاران باعث آن هستند ، بخشی مدیران ارشد استان و بخشی مدیران میانی و روابط عمومی ها در به وجود آمدن چنین وضعیتی دخیل هستند.

وی افزود : استانی که اکنون حتی یک نهاد مدنی غیر دولتی در عرصه مطبوعات ندارد و رسانه هایش در هفته هزار کلمه تولیدی قابل اعتنا منتشر نمی کنند اما در صف اول دریافت یارانه ها و آگهی های دولتی هستند چگونه می توانند به فکر کیفی سازی نشریات خود باشند.

مدیرمسوول روزنامه گلشن مهر ادامه داد : در یک سال اخیر که گلشن مهر از قالب انتشار سه روز در هفته به روزنامه تبدیل شده، با همه تنگناهای اقتصادی از تولید محتوا غافل نشده و نیمی از مطالب روزانه را با کمک تیم حرفه ای، جوان و خلاق خود تولید می کنیم.

قرآنی ادامه داد: انتشار منظم گفتگو ، یادداشت و ستون یادداشت اول با پرداختن به موضوعات روز استان، گوشه ای از تلاش روزانه گلشن مهر است اما متاسفانه بسیاری از آن ها از دیدن مدیران گلستانی پنهان مانده و به آن توجه نمی کنند.

گلشن مهر پیشران نشریات گلستان در به راه انداختن جریان انتشار روزنامه به شمار می رود که کسب موفقیت هایی مانند ایفای نقش موثر در توسعه و حتی بهبود درآمدها می تواند دیگر نشریات این استان را برای پوست اندازی و تغییر رویه در تولید محتوا و حتی کاهش فاصله زمانی انتشار ترغیب کند.

گلستان به جزگلشن مهر بیش از ۱۴۰ هفته نامه، ماهنامه، دوهفته نامه، فصلنامه، سایت، پایگاه خبری و نشریات تخصصی دارای مجوز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.