مدیران جهادکشاورزی گنبدکاووس و مراوه‌تپه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: از مجموع کانون‌های شناسایی شده ملخ مراکشی، تاکنون در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع، مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شده است.

هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و مبارزه با آن هر سال در اواخر فروردین ماه و با نمایان شدن این آفت شروع می‌شود.

زیستگاه ملخ مراکشی در مناطق شمالی گلستان وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه دارد و به عنوان یکی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند.

علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام "سار گلوسرخ" نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: تاکنون در ۱۸ هزار هکتار از مراتع این شهرستان، کانون ملخ مراکشی شناسایی شده که در ۵۰۰ هکتار آن مبارزه شیمیایی انجام شده است.

غلامعلی نورا افزود: تیم‌هایی از جهادکشاورزی گنبدکاووس با مشارکت جوامع محلی، کانون‌های ملخ مراکشی را در مراتع بخش مرزی داشلی برون این شهرستان و مراتع برخی روستاهای این بخش از جمله "خیرخوجه سفلی و علیا، داشلی برون، ترشکلی، قیزلر و آراقویی" شناسایی کردند.

وی افزود: مبارزه شیمیایی با این آفت ادامه دارد و هماهنگی‌های لازم برای استفاده از "پهپاد" انجام شده که در چند روز آینده از این وسیله برای سرعت دادن به مبارزه شیمیایی استفاده خواهد شد.

همچنین مدیر جهادکشاورزی مراوه تپه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات شناسایی کانون‌های آفت ملخ مراکشی در ۸ هزار هکتار از مراتع این شهرستان مرزی پایان یافته و مبارزه شیمیایی با این آفت در ۴ هزار هکتار با مشارکت جوامع محلی آغاز شده است.

سلیمان محمدی افزود: کانون های آلوده ملخ مراکشی در مراوه تپه به طور عمده روستاهای بهار میدان، بارکُر، یکه چنار، چناران، دیکلی داش، شورجه بالا، باباشملک، سلمه‌لی و گینگ‌جای است.

وی اضافه کرد: با توجه به حضور دام عشایر کوچنده خراسان‌های شمالی و رضوی و نیز عشایر بومی منطقه در مراتع و به سبب ریخته شدن کود حیوانی در مراتع، زمین گرمتر شده و شرایط برای بروز آفت ملخ مراکشی مساعدتر است.

محمدی افزود: کار مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی هر روز با حضور حدود ۱۰ تیم از جهادکشاورزی و جوامع محلی درحال اجرا بوده و رایزنی با برخی شرکت‌های دانش بنیان گلستان برای مبارزه بیولوژیکی با این آفت انجام شد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۳۰ هزار هکتار مرتع است و شهرستان مراوه‌تپه با ۶۱ هزار نفر جمعیت حدود ۲۲۰ هزار هکتار مرتع دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.