احمد محمودی نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: تاکنون آفت ملخ در مزارع این شهرستان مشاهده نشده و احتمال شیوع این آفت در سال جاری نیز بسیار کم است با این حال، به محض مشاهده و حرکت آنها به سمت مزارع، اقدامات مقابله ای و سمپاشی در کانون های آن انجام می شود.
وی اضافه کرد: در برخی سنوات گذشته، طغیان جمعیت گونه هایی از ملخ موسوم به مراکشی که چند دهه قدمت دارد و یک گونه ایتالیایی که از چند سال پیش مشاهده شده، بعضا خساراتی را به مزارع و مراتع منطقه وارد می کرد که با اقدامات انجام شده تاحدود زیادی از بین رفته است.
محمودی نیا گفت: امسال در بخشی از مراتع مناطق شمالی گنبدکاووس این آفت در حد محدود مشاهده شده که به دلیل سرسبزی مراتع، حرکتی به سمت مزارع ندارند.
به گزارش ایرنا، هجوم ملخ های مراکشی به مراتع و مزارع شمال گنبدکاووس در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود 90 سال سابقه دارد و مبارزه با آن هر سال در اواخر فروردین ماه و نمایان شدن این آفت شروع می شود.
زیستگاه ملخ مراکشی در استان گلستان در وسعتی به طول 120 کیلومتر و به عرض 30 کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه های شهرستان مرزی مراوه تپه ادامه دارد و در دهه 90 در اراضی شمال شهرستان گنبدکاووس تاکنون سه بار در سال های مختلف مجموعا به مساحت قریب به 30 هزار هکتار مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شده است.
ملخ مراکشی یکی از مهمترین گونه های ملخ زیان آور در ایران بوده و در نقاط خشک و نیمه صحرایی کشور به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می کند.
علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام 'سار گلو سرخ' نیز از دشمنان بیولوژیکی این آفت درمنطقه به شمار می رود.
رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین بر لزوم مراقبت و کنترل آفات مزارع گندم از سوی کشاورزان تاکید کرد و گفت: آفتی که هم اکنون در بیشتر مزارع گندم به درصدهای مختلف مشاهده شده، 'فوزاریوم خوشه' است که می بایست نسبت به سمپاشی مزرعه اقدام شود.
محمودی نیا افزود: به دلیل ابرناکی هوا، برخی آفات در مزارع گندم مشاهده می شود که کشاورزان می بایست با مشورت کارشناسان پهنه و به محض آفتابی شدن هوا، نسبت به مبارزه شیمیایی علیه آفات اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: سموم شیمیایی مبارزه با آفات گندم به اندازه کافی در کارگزاری های عرضه سموم وجود دارد و در صورتی که سم خاصی با کمبود مواجه شد، کشاورزان می توانند پس از مشوت با کارشناسان با ترکیب چند نوع سم با یکدیگر، اقدام به مبارزه شیمیایی با آفات نمایند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت واقع درشرق استان گلستان افزون بر 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که بخش اعظم آن به کشت غلات و دانه روغنی کلزا می رود.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.