مدیر شرکت دانش بنیان رشد فناورانه کاسپین گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: قابلیت فنی و بهره مندی از تیم قوی در واحد تحقیق و توسعه سبب شده تولید، تکثیر و پرورش زالوی استاندارد در گلستان بسیار جلوتر از سایر مناطق کشور باشد.

جواد حلیمی افزود: با وجود توانمندی داخلی بروز برخی مشکلات تامین سرمایه در گردش و دشواری اخذ مجوزهای مربوط به این صنعت موجب شده سهم ایران از بازار جهانی پر رونق زالو بسیار کم و نزدیک به صفر باشد.

وی افزود به عنوان تنها شرکت دانش بنیان تولید زالوی ایران اقدامات موثری در زمینه آموزشی، کارآفرینی و تحقیقات این بخش انجام داده و به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده ایم.

حلیمی به اقدامات این شرکت در بخش تحقیقات اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید صابون و روغن زالو به تولید تجاری دست یافته ایم که این محصولات به زودی روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

 وی به بازارهای جهانی زالو و رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این بخش اشاره کرد و گفت: علاوه بر علاقه مندی سرمایه گذاران داخل کشور، چند پیشنهاد خارجی برای در اختیار قراردادن بودجه و خرید یک میلیون قطعه زالو ارایه شده اما به سبب مشکلات اداری هنوز موفق به انعقاد قرارداد رسمی با طرف خارجی نشدیم.

 به گفته وی یکی از دلایل اصلی این مشکلات، طولانی بودن فرایند اخذ مجوز از نهادهای داخلی برای تجاری سازی و تولید انبوه زالو است که تحقق آن به حداقل ۲ سال زمان احتیاج دارد.

حلیمی افزود: فرایند بلند مدت اخذ مجوزها سبب رویگردانی خریداران خارجی و اقبال آن ها به تولید زالوی دیگر کشورها شده و ایران از دریافت میلیون ها دلار ارز این بخش محروم شده است.

وی ادامه داد: همزمان با پیگیری دریافت جواز تکثیر انبوه زالو در داخل کشور اقداماتی برای تولید این محصول در کشورهای همسایه انجام شده و مقدمات راه‌اندازی مرکز پرورش زالو در گرجستان با همکاری یک شرکت خارجی در حال انجام است.

حلیمی گفت: در شرکت دانش بنیان رشد فناورانه کاسپین سالانه ۱۵۰ هزار قطعه زالو تولید می‌شود که یکی از دلایل رشد تولید این محصول، انجام اقدامات علمی و تحقیقاتی برای افزیش تعداد تکثیر این گونه از یک مورد در سال به ۴ نوبت و ضریب تکثیر یک زالو به ۳۰ رقم بود.

وی تاکید کرد: همچنین افزایش زادآوری زالو و اشباع بازار از این گونه، نقش زیادی در کاهش دست اندازی سودجویان به زیستگاه طبیعی این گونه درآب‌بندان و برکه های طبیعی کشور داشت.

وی با یادآوری توانایی تولید سالانه ۵۰۰ هزار زالو در این شرکت گفت: در راستای رسیدن به این هدف در حال احداث یک مرکز هوشمند با تکنولوژی روز جهان هستیم که مشکل اصلی راه اندازی این مجموعه طولانی بودن روند اخذ مجوز از نهادهای مختلف است.

وی قیمت تمام شده هر عدد زالو در این شرکت را ۱۵ هزار ریال و قیمت آن در بازارهای داخلی را بین ۵۰ تا ۷۰ هزار ریال و در بازارهای جهانی ۴ دلار اعلام کرد.

زالو مصرف خوراکی ندارد اما خاصیت بالای درمانی آن در طب سنتی و تولید فرآورده های زیاد مانند انواع پماد و دارو، فعالیت در عرصه تولید زالو را به صنعتی درآمدزا ، پایدار و سودآور تبدیل کرده است. 

رونق بهره گیری مردم از طب سنتی و زالو درمانی، احتیاج به پرورش این موجود زنده را در سال های اخیر افزایش داده و نتیجه آن هم بیشتر شدن مراکز تولید و تکثیر زالو در استانهای کشور است.

زالو درمانی برای درمان و معالجه بیماری های مختلف از جمله قلبی و عروقی، مفصلی، پوستی، چشمی، پارکینسون و بیماری های اعصاب نقش موثر دارد.

شیوه درمان بیماری ها توسط زالو در قالب سه مرحله شامل وارد کردن نیش، تزریق بزاق و خون گیری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.