درحوزه انتخابیه گنبدکاووس که به اعتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی و اجتماعی، انتخابات به سبب تنوع اقوام و مذاهب، بیشتر متاثر از گرایشات قومیتی است، به واسطه حضور پرشور گروه‌های مختلف اقوام، تبلیغات انتخابات گرم و پررونق دنبال می‌شود و این هیجان در چند روزی که از شروع تبلیغات رسمی انتخابات می‌گذرد، به وضوح در بدنه اجتماعی مردم بویژه ترکمن‌ها و ستادهای انتخاباتی نامزدهای برخاسته از این قوم که در حد فاصل چهارراه شریعتی تا میدان انقلاب در مرکز شهر گنبد مستقر شده‌اند، خودنمایی می‌کند.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، شور و هیجان در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ترکمن بیشتر است به گونه‌ای که در بیشتر ساعات روز و شب، جمعیت انبوهی از طرفداران آنها در ستاد جمع شده و به توزیع عکس و بروشورهای تبلیغاتی و چای و شیرینی بین شهروندان عبوری از مقابل ستادهای انتخاباتی می‌پردازند.

شهرستان گنبدکاووس، بزرگترین شهرستان استان گلستان از نظر وسعت محسوب شده و عمده‌ترین محل عمده سکونت ترکمن‌های این استان نیز هست؛ ترکمن ها بیشترین جمعیت ساکن در این شهرستان  را تشکیل می‌دهند و به همین نسبت تعداد نامزدهای ترکمن نیز در این شهرستان، از مجموع  نامزدهای سایر اقوام بیشتر است.

هم اکنون ۲۵ نفر نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان هستند که از این تعداد ۱۵ نفر ترکمن و ۱۰ نفر غیرترکمن هستند.

شلوغی مقابل دفاتر ستادهای انتخاباتی نامزدهای ترکمن در گنبدکاووس که بیشتر حدفاصل چهارراه شریعتی تا میدان انقلاب این شهر (فاصله تقریبی حدود ۵۰۰ متر) گشایش یافته، مربوط به ۹ نامزد شاخص از ۱۵ نامزد فعلی قوم ترکمن است که دو تن از آنها هم اکنون نماینده مجلس هستند، چندتن دیگر آنها سابقه کاندیداتوری در دوره‌های قبلی انتخابات مجلس با کسب آرای خوب را دارند و برخی نیز تازه وارد این عرصه شده‌اند.

دفاتر گشایش یافته این نامزدها که برخی از آنها دو دفتر ویژه بانوان و آقایان دارند به فاصله نزدیک به هم واقع است و از هر کدام از این دفاتر ویدئوهای ضبط شده از سخنرانی‌های نامزدها در نقاط مختلف شهر و روستاها که غالبا به زبان ترکمنی است، با صدای بلند پخش می‌شود و بعضا موسیقی محلی و سنتی ترکمن یا موسیقی پاپ هم چاشنی آن می‌شود.

این قبیل اقدامات ازسوی ستادهای انتخاباتی نامزدهای ترکمن که هر کدام با بنرهایی بزرگ از عکس نامزد و شعارهای انتخاباتی او و یا حمایت‌هایی که توسط افراد خاص و یا یاشولی‌ها (ریش سفیدان) مزین شده به همراه فاصله کم بین دفاتر، سبب حضور پر تعداد طرفداران نامزدها برای نمایش دادن شلوغی دفتر، پرداختن به فعالیت‌های تبلیغاتی خاص شده و این فعالیت‌ها شور و نشاط خاصی را در سطح شهر ایجاد کرده است.

با وجود شلوغی دفاتر نامزدهای ترکمن اهل سنت در گنبدکاووس اما از ۱۰ نامزد فعلی غیرترکمن، تاکنون فقط دو نامزد شاخص آنها که آقا هستند و یک نامزد خانم اقدام به گشایش ستاد انتخاباتی کردند که دفاتر هر یک از آنها در دو خیابان اصلی اما متفاوت واقع بوده و صدها و شاید افزون بر یک کیلومتر با یکدیگر فاصله دارد.

دفاتر این دو نامزد برخلاف دفاتر انتخاباتی نامزدهای ترکمن و اهل سنت به جز ساعاتی از شب، در دیگر ساعات روز جمعیت چندانی در مقابل خود ندارند و پخش ویدئو سخنرانی‌ها و توزیع عکس و پوستر تنها فعالیت این دفاتر است.

با این حال حضور پرشور مردم در ستادهای انتخاباتی نامزدهای تایید صلاحیت شده در گنبدکاووس بویژه نامزدهای ترکمن در چهار روزی که از شروع تبلیغات می‌گذرد، حاکی از مهم و جدی بودن رقابت در این حوزه انتخابیه است، نکته‌ای که استاندار گلستان هم شنبه همین هفته در بازدید از ستاد انتخابات این شهرستان به آن اشاره کرد.

دکتر هادی حق‌شناس گفته بود که دراین دوره از انتخابات نامزدهایی از هر دو جریان سیاسی اصلی کشور و نیز نامزدهایی از اقوام مختلف ساکن در استان گلستان حضور دارند که این موضوع سبب جدی و رقابتی‌تر شدن انتخابات نسبت به دوره‌های قبل بویژه در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس خواهد شد.
 

 * نگاهی به شعارهای انتخاباتی نامزدها در گنبدکاووس؛ همه درد مردم و توسعه دارند

انتخاب شعار انتخاباتی و ارائه برنامه توسط نامزدها و تیم مشاوره‌ یا رسانه‌ای آنها، در کنار میزان تحصیلات، تخصص، تعهد و سوابق مدیریتی بدون تردید در جلب نظر و آرای مردم بسیار موثر است و این موضوع در نزد نامزدهای انتخاباتی در گنبدکاووس نیز بیش از دیگر بخش‌ها، نمایان است.

"نهال خدمت، تعهد و پیشرفت"، "همگام با صداقت به سوی پیشرفت"، "خدمت ماندگار و صدای مردم در مجلس"، "صداقت و جسارت"، "پیشرفت، آبادانی، توسعه، شایسته سالاری، فرا قومیتی و تحقق وعده‌ها"، "تلاس صادقانه، تجربه، تخصص و تحقق وعده ها"، "تکرار حماسه"، "صداقت با مردم، رفاه، آسایش و معیشت مردم"، "دوباره همّت"، "همه باهم برای پیروزی" و "آشنا به درد مردم" از مهمترین شعارهای تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گنبدکاووس است.

علاوه بر این یک نامزد هم یک بیت از شعر مرحوم "نادر ابراهیمی" یعنی "ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود، خون دلها خورده‌ایم" را به عنوان شعار انتخاباتی خود برگزیده و برخی کاندیداها هم که اقدام به گشایش دفتر انتخاباتی نکرده‌اند از فرصت رایگان شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی برای ارائه برنامه‌ها و شعار انتخاباتی خود استفاده کرده که یکی از آنها شعار "امید و آرامش، خدمتی جادوانه" است.

هواداران تعدادی از نامزدهای انتخابات در گنبدکاووس با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی و نیز فعالیت در اینستاگرام، اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های سخنرانی نامزدهای مورد علاقه خود در مناطق شهری و روستایی و پخش سخنرانی‌های آنها در فضای مجازی می‌کنند و از این طریق با ایجاد شور انتخاباتی، برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تلاش می‌کنند.

اما در لیست برنامه‌ها و اهداف ارائه شده از سوی نامزدها در حوزه انتخابیه گنبدکاووس که بیشتر درقالب بروشور چاپ شده است، انواع و اقسام برنامه‌های کلی و کلیشه‌ای درسطح شهرستانی، استانی و کشوری قابل مشاهده است که رفع معضل بیکاری جوانان، حمایت از تولید داخلی، استفاده از ظرفیت بانوان، تلاش برای کاهش اختلاف طبقاتی، خدمت به مردم، عدالت محوری، پیگیری اجرای طرح‌های تحول‌گرا درمنطقه، پیگیری اجرای اصول قانون اساسی، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، توسعه دانشگاه‌ها و گسترش چتر بیمه اجتماعی و فقرزدایی از جمله این برنامه‌ها است.

پاسخگویی به مردم، توسعه صنعت گردشگری، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، پیگیری اعتبارات ملی و استانی، توسعه صنعت پرورش اسب، تکمیل مدارس و پروژه‌های نیمه تمام، حمایت از روستاییان و طرح‌های مشاغل روستایی، مهار تورم و گرانی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، لابی و تعامل با نمایندگان سایر حوزه‌ها جهت ارائه طرح و تلاش برای رشد و آبادانی منطقه از دیگر برنامه‌های ذکر  شده توسط نامزدهای انتخابات مجلس در گنبدکاووس است.

برخی کاندیداها یا طرفداران آنها نیز با خوش سلیقگی و به منظور جلب آرای بیشتر، متناسب با نام و نام فامیلی نامزد و حروف به کار رفته در آن برای هر حرف، یک برنامه ساخته و اعلام کرده‌اند تا اوج هنر و خلاقیت خویش را به نمایش بگذارند.

در کنار برنامه‌های اعلام شده از سوی نامزدها، هر نامزد نیز در معرفی خود انواع و اقسام سوابق تحصیلی و مدیریتی را لیست کرده و از ذکر دریافت لوح تقدیر از فلان مدیرکل یا معاون وزیر و یا در درج سوابق مدیریتی از عضویت در بسیج یا فرمانده پایگاه بسیج بودن هم دریغ نکرده‌ تا به شناخت بهتر آنها توسط مردم کمک شود.

با این همه به نظر می‌رسد، شور انتخابات درحوزه شهرستان گنبدکاووس بویژه در بین نامزدهای ترکمن، در چهار روزی که از شروع  تبلیغات می‌گذرد، توانسته رضایت نسبی برای مشارکت حداکثری در انتخابات دوم اسفند امسال فراهم کند، اگرچه این شور و هیجان در بین اقوام غیرترکمن، کمی ضعیف‌تر است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی و اجتماعی و براساس ترکیب جعیتی اقوام و مذاهب در گنبدکاووس که کفته ترازو را به سمت قوم ترکمن سنگین‌تر کرده، تنها راه موفقیت نامزد غیرترکمن در انتخابات حضور تنها یک کاندیدای شاخص است درحالی که هم اکنون حداقل دو نامزد شاخص غیرترکمن با یکدیگر رقابت دارند.

اگرچه تعدد نامزدهای شاخص در بین ترکمن‌ها و رقابت جدی بین آنها برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی امکان تقسیم آرا بین هر یک از آنها را به نسبت ایل و طایفه‌ای که دارند، بیشتر کرده و همین امر نامزدهای غیرترکمن را برای موفقیت در انتخابات امیدوار کرده، اما بایستی تا روز انتخابات منتظر ماند. 

به گفته عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه و رییس ستاد انتخابات گنبدکاووس، میزان مشارکت در این حوزه انتخابیه به لحاظ تنوع اقوام و مذاهب همواره در انتخابات‌های گذشته بالای ۷۰ درصد بوده است.

جمعیت شهرستان گنبدکاووس براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، اندکی بیش از ۳۴۸ هزار نفر اعلام شده که به گفته فرماندار ویژه این شهرستان مرزی، ۶۵ درصد جمعیت واجد شرکت در انتخابات دوم اسفند هستند.

به گزارش ایرنا، برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه انتخابیه گنبدکاووس درمجموع از ۵۲ داوطلب ثبت نامی صلاحیت ۳۳ نفر از سوی مراجع قانونی و نیز هیات نظارت شورای نگهبان تایید شد که از این تعداد ۲۹ نفر آقا و سه نفر خانم بودند و در مجموع هم از نامزدهای تایید صلاحیت شده، ۲۰ نفر ترکمن و  ۱۳ نفر هم از اقوام مختلف دیگر هستند که با توجه به بافت مذهبی منطقه در دو گروه کلی ترکمن و غیرترکمن دسته‌بندی می‌شوند.

در چهار روزی که از شروع رسمی تبلغیات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، سه نفر از نامزدهای غیرترکمن و پنج نفر از نامزدهای ترکمن با حضور در ستاد انتخابات گنبدکاووس، نامه انصراف خود را از ادامه رقابت تحویل دادند و اکنون ۲۵ نامزد در صحنه رقابت باقی مانده‌اند که برای تصاحب یک کرسی مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.