بنا بر اعلام دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان فارس، از مجموع ۹۲۴ داوطلبی که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان ثبت‌نام کردند، تاکنون ۳۲۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند. همچنین احتمال احراز صلاحیت ۲۵ داوطلب دیگر نیز مطرح شده است.

برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امسال به نوعی با جشن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گره خورده است به گونه‌ای که یک روز پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه، تبلیغات رسمی داوطلبان انتخابات مجلس به طور رسمی آغاز می‌شود و قرار است مردم پس از خلق حماسه در ۲۲ بهمن، حماسه‌ای دیگری از حضور در دوم اسفندماه رقم بزنند.
مرور پرونده برگزاری انتخابات از سال ۱۳۵۷ تا کنون نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران یکی از رکوردارترین کشورها در برگزاری انتخابات بوده به گونه‌ای که تقریبا در طول ۴۱ ساله گذشته هر سال یا هر ۲ سال یک انتخابات آزاد و سالم را برگزار کرده است که این برگ زرینی از افتخارات انقلاب اسلامی بشمار می‌آید.
در کنار برگزاری انتخابات، آنچه بیش از همه مهم بوده، مساله مشارکت مردم در انتخابات است که خوشبختانه مردم تا کنون با حضور به موقع خود در پای صندوق‌های رای صحنه‌های مثال زدنی را از مشارکت سیاسی در ایران رقم زده‌اند که این میزان مشارکت در دنیا بی‌نظیر است.
روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و رد صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان و تایید صلاحیت گسترده داوطلبان از یک جناح خاص، این نگرانی و دغدغه را در میان فعالان سیاسی و اجتماعی به وجود آورد که این اقدام، رقابت را از انتخابات می‌گیرد و مشارکت مردم را کاهش می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران دوشنبه هفتم بهمن‌ماه جاری در گردهمایی استانداران و فرمانداران سراسر کشور با بیان این که «همه‌ ما باید پاسدار اسلام و جمهوریت یعنی پاسدار رضایت عامه، نظر و خواست مردم باشیم»، پایه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را رفراندوم خواند و گفت:‌ بزرگترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود و جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند.

استاندار فارس نیز شنبه 12 بهمن‌ماه جاری با اشاره به سخنان رییس جمهوری گفت: تمام دلسوزان کشور، مردم، نظام و انقلاب خواستار فراهم شدن شرایط و زمینه برای مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفند امسال هستند.
عنایت‌الله رحیمی با اشاره به سخنان رییس جمهوری در جمع استانداران سراسر کشور و تاکید وی برای لزوم توجه به همه سلایق و جریان‌های سیاسی در کشور گفت: رییس جمهوری به عنوان رییس قوه مجریه و شخص دوم کشور  وظیفه حراست از قانون اساسی را دارد و چنانچه در جایی اقدامی برخلاف روند قانونی مشاهده کند از اختیارات خود برای جلوگیری از انجام آن تخلف استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: تاکید اصلی دکتر روحانی در سخنان خود در نشست مذکور بر مشارکت هرچه بیشتر، شفافیت و قانونمند کردن انتخابات و فراهم شدن امکانات و شرایط به گونه‌ای که همه سلیقه‌ها بتوانند نمایندگان و کاندیداهای خود را رقابت انتخاباتی ببینند و به او رای دهند بود و قطعا تحقق این مهم به عنوان یک خواسته قانونی، درست و معقول، زمینه‌ساز مشارکت حداکثری مردم که خواسته رهبر معظم انقلاب و همه دلسوزان نظام خواهد شد.
استاندار فارس اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده عالی دولت در استان فارس هم با هیات‌های نظارت، هم با هیات‌های اجرایی و هم با مقامات عالی کشور در ارتباط با روند تایید صلاحیت‌ها مذاکره و رایزنی کرده و پیگیری‌هایی داشته‌ام و امیداورم در مدت باقیمانده شاهد حضور نماینده و کاندیداهایی از تمام تفکرها و جریان‌های سیاسی در این رقابت انتخاباتی باشیم.

آنگونه که در سخنان رییس جمهوری و استاندار فارس بازتاب یافته و نیز به اعتقاد برخی فعالان سیاسی، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی باید با سعه صدر بیشتری صورت می‌گرفت تا فضا برای رقابت تمامی گروه‌های سیاسی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، فراهم شود.
با این حال در شرایطی که کمتر از سه هفته به انتخابات دوم اسفندماه باقی مانده است، فعالان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا اعلام کرده‌اند که نامزد تایید صلاحیت‌ شده‌ای ندارند که لیستی ارائه دهند و از طرفی، در دور جدید تایید صلاحیت‌ها، صلاحیت دو داوطلب دیگر از طیف اصولگرایان در فارس تایید شده است تا آنها در اندیشه تدوین فهرست انتخاباتی خود باشند.

جمیله کریمی فعال سیاسی اصلاح طلب:‌ حفظ انقلاب اسلامی در گروی ایفای نقش مردم در اداره کشور است

رابطه‌ای دوسویه انتخابات و سرمایه اجتماعی در ماندگاری انقلاب اسلامی 
دبیر جمعیت  زنان مسلمان نواندیش فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی را مردمی بودن آن دانست و گفت: به طور طبیعی حفظ و استمرار انقلاب اسلامی در گرو ایفای نقش مردم در اداره کشور است یعنی در واقع استحکام نظام و عملیاتی شدن آرمان‌های انقلاب اسلامی و امنیت و منافع ملی درگرو موثر بودن سرمایه اجتماعی است که یکی از نشانه‌های این اثرگذاری مردم، وجود انتخابات است.
جمیله کریمی افزود: انتخابات و سرمایه اجتماعی در یک رابطه دوسویه و هم افزا در ماندگاری انقلاب اسلامی و حفظ امنیت منافع ملی نقش کلیدی دارند به شرط اینکه اقتضائات و قواعد بازی و قانون در انتخابات رعایت شود تا بتواند انسجام سرمایه اجتماعی را فراهم کند در غیر این صورت  نتیجه عکس خواهد داشت و انتخابات به ضد خود تبدیل خواهد شد که نه تنها سبب وحدت نخواهد شد، بلکه به عمیق‌تر شدن  شکاف سیاسی دامن خواهد زد.
وی ادامه داد: متاسفانه در این دوره از انتخابات بیش از هر زمان دیگر این قاعده بازی تاکنون رعایت نشده است در صورتی که در شرایط فعلی ، کشور برای عبور از مشکلات عدیده ، نیاز به انسجام و قدرت ملی دارد که یکی از راه‌های تحقق آن انتخابات اسفند ۹۸ است که بتواند تمام سلایق سیاسی را به میدان رقابت انتخاباتی بکشاند تا هم رضایتمندی داخلی را فراهم نماید و هم جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را ارتقا دهد.

پرهیز از انحصارگرایی باید مدنظر دست اندکاران انتخابات قرار می‌گرفت
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: انتظار بود که قدرت ملی که توسط مردم در مراسم وداع  با پیکر پاک سردار شهید قاسم سلیمانی شکل گرفت ، فرآیند انتخابات با رویکرد عقلانی به دور از تنگ‌نظری و پرهیز از انحصارگرایی مورد توجه هیات‌های نظارت و سایر دست اندرکاران مرتبط قرار می‌گرفت تا مسیری را برای حفظ و تثبیت آن انسجام ملی همواره کنند.
کریمی افزود: متاسفانه برخی آقایان در عمل منافع جناحی را بر منافع ملی و حفظ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی یعنی مشارکت مردم در ارکان کشور  مقدم می‌دانند که اگر این روند ادامه پیدا کند آن ها در مدت زمان کوتاهی نتایج عجیب تر از آنچه که دولت‌های نهم و دهم و مجلس آن زمان به بار آورد، از چنین مجلسی تجربه خواهند کرد.
وی ادامه داد: چگونه می شود مردمی که توانایی انقلابی با آن عظمت و اداره جنگ تحمیلی در آن شرایط سخت را داشتند و در شرایط های سخت دیگر با ایستادگی موانع و مخاطرات را از کشور رفع کردند، در تعیین سرنوشت شان، بلوغ «انتخاب» آنها را نادیده گرفت ؟!

مهندسی حذف با آرمان های انقلاب اسلامی سنخیتی ندارد
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس همچنین به حضور بی‌سابقه مردم در مراسم تشییع سردار ملی شهید قاسم سلیمانی به عنوان نمونه ای از بلوغ و شعور اجتماعی مردم اشاره کرد و گفت: این موضوع از دو منظر باید مورد توجه قرار گیرد، یکی درک و شناخت درست و عمیق مردم از خدمتگزار خود و دوم ایستادگی آنها در مقابل تجاوز دشمن به «نماد ملی» خود که نشان از بلوغ و تشخص آنهاست.
کریمی افزود: این حضور اجماعی و قدرت ملی بود که دیدیم بعد از موشک باران پایگاه آمریکا در بغداد توسط سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، ترامپ با ۳۰ ساعت تأخیر به یک سخنرانی معمولی با چند تپق اکتفا کرد.
وی ادامه داد: آیا می‌شود گفت که این درک و شعور ملی مردم در برخی عرصه ها خوب و کارساز است اما در برخی عرصه ها مانند انتخابات ناکارآمد است؟ آیا این جفا به  به شعور اجتماعی مردم در تشخیص وکلای خود در مجلس نیست؟
وی تاکید کرد: پیام و هدف روشن و واضح آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش آحاد مردم در اداره کشور است و مهندسی حذف با آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی که در قانون اساسی تسریع شده ، سنختیی ندارد و درست در جهت به حاشیه راندن این آرمانها و تضعیف  قدرت ملی خواهد بود.

نظارت حذفی به جمهوریت نظام ضربه می زند
این فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از کارکردهای ویژه و مهم انتخابات را افزایش کارآمدی و مقبولیت نظام سیاسی دانست که می‌تواند ثبات سیاسی، امنیت و منافع ملی را تحت تاثیر خود قرار دهد و گفت: با فراهم کردن زمینه مشارکت تمام گروه ها و سلایق سیاسی در انتخابات و امکان گردش نخبگان در چارچوب قانون اساسی رضایتمندی مردم در داخل فراهم و تهدیدهای بالقوه خارجی خنثی می شود.
کریمی افزود: متاسفانه اکنون با رد صلاحیت های  گسترده سیاسی و جناحی، این کارکرد ویژه انتخابات خود به خود خاصیت و کارآیی خود را از دست می‌دهد و نتیجه آن نه تنها بی اعتنایی به آرمانهای انقلاب اسلامی است بلکه  امنیت ملی را نیز دچار نگرانی و چالش کرده است.
وی ادامه داد: در شرایطی که شهروندان زیر فشارهای شدید معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و تهدیدهای بیرونی امنیت ملی را هدف قرار داده است، هیات های  نظارت در این شرایط که کشور به انسجام و همدلی همگانی نیاز دارد با چه منطقی می‌تواند با نظارت حذفی ، سرنوشت بیش از ٢٣٠ کرسی مجلس را  در حوزه های انتخابیه بدون رقیب انتخاباتی از قبل مدیریت کند که در واقع باید گفت حاصل چنین رفتارهایی ضربه به جمهوریت نظام خواهد بود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در این دوره می بینیم خلاف ادوار گذشته نه تنها اصلاح طلبان شاخص و رای آور حذف شده‌اند بلکه هر کاندیدای رای آوری که در اردوگاه تعریف شده اصولگرایان نبوده، حذف شده است.

چرا می خواهند تجربه تلخ تکرار شود
کریمی اظهارکرد: آقایان که تریبون ها و رسانه های فراگیر در اختیار دارند بفرمایند چرا مجدداً می‌خواهند تجربه تلخ دوران دولت‌های نهم و دهم و مجلس آن زمان را تکرار کنند؟
وی ادامه داد:  درس گرفتن از اشتباهات گذشته عنصر مهمی است که می‌تواند ظرفیت یک نظام سیاسی را برای اداره کشور  تقویت نماید و همچنین در عرصه عمومی در بهسازی جریانات سیاسی نقش تعیین کننده ایفا نماید ولی متاسفانه جریان اصولگرایی خصوصا نسل اخیر آن به دلیل اتصال شان  به رانت سیاسی این عنصر مهم در آنها غیرفعال است و می خواهند در آستانه انتخابات اسفند ٩٨ کشور را به سوی تکرار خطاهای گذشته سوق دهند که در عمل تاوان آن را مردم و کشور و نظام پرداخت می کنند.

علی رهایی فعال سیاسی اصولگرا:  عوامل نظارت و اجرایی در انتخابات باید به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد مردم افزایش یابد، این موضوع بر میزان مشارکت اثرگذار است

انتخابات آزاد و سالم دستاورد انقلاب اسلامی است
علی رهایی رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتخابات از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، گفت: امروز با گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به طور میانگین هر ۲ سال حداقل یک انتخابات در کشور برگزار شده است.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: در اولین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی نوع نظام سیاسی کشور به رای عمومی گذاشته شد، پس از رای مردم به جمهوری اسلامی، مردم بار دیگر پای صندوق‌های رای رفته و نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی را انتخاب کردند، پس از تدوین قانون اساسی در یک رفراندوم دیگر به آن رای آری دادند و در ادامه و در حالی که هنوز بهار ۱۳۵۹ نرسیده بود در دو انتخابات دیگر نخستین رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس اول را نیز انتخاب کردند.
وی ادامه داد: ملت ایران در چهار دهه گذشته همواره برای تعیین سرنوشت کشور پای صندوق‌های رای رفته‌اند و همه مسوولین جمهوری اسلامی مستقیم و یا غیرمستقیم منتخب همین ملت هستند و در این زمینه شک و شبهه‌ای وجود ندارد.
این فعال سیاسی تاکید کرد: برگزاری انتخابات آزاد و سالم از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است و مردم ایران در بین کشورهای جهان بیشترین حضور را در انتخابات مختلف داشته و دارند.
رهایی افزود: انتخابات از جمله ضابطه‌های تمایز نظام‌های مردم‌سالار از دیگر نظام‌ها و از شاخص‌های مهم ارزیابی و کیفیت عملکرد نظام‌ها است که انقلاب اسلامی این دستاوردهای را برای ما به ارمغان آورده است.
وی ادامه داد: در انتخابات باید عوامل نظارت و اجرایی به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد مردم بیش از پیش افزایش یابد که این اقدام بر میزان مشارکت مردم تاثیرگذار است، همانگونه که تاکنون نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم.

لزوم دقت بیشتر شورای نگهبان در پاسخ به اعتراض‌ داوطلبان انتخابات
رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان فارس همچنین مشارکت مردم در انتخابات را برگ برنده‌ای برای رایزنی‌های ایران در فضای بین‌المللی دانست و خواستار رسیدگی دقیق شورای نگهبان به اعتراض داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی شد و گفت: باید در چارچوب قانون، فضا برای حضور تمامی گروه‌های سیاسی در صحنه انتخابات فراهم شود که این اقدام به اعتماد مردم و افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای کمک می‌کند.
رهایی اظهارکرد: با توجه به عملکرد گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شائبه‌هایی که به وجود آمده بود یقینا حساسیت‌های دستگاه‌های متولی به خصوص شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان افزایش یافت.
وی ادامه داد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در راستای مطالبات مردمی از جمله مبارزه با فساد به خصوص فساد اقتصادی بدون هیچ گونه تسامح و گذشتی با قاطعیت تصمیم‌گیری کرد که این امر باعث رد صلاحیت‌های گسترده از جمله رد صلاحیت ۸۲ نماینده فعلی مجلس شد.
وی اضافه کرد: انتظار داریم در پاسخ به اعتراضات دقت لازم انجام شود تا باعث افزایش اعتماد عمومی و رسیدن اعتراض‌ها به حداقل ها باشیم.
رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان فارس گفت: شاید اگر چنین حساسیتی در دوره‌های گذشته نیز انجام شده بود شاهد رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نبودیم.
رهایی افزود: در ردصلاحیت‌های صورت گرفته بیشترین دغدغه و نگرانی ما، وجود مستندات بود که خوشبختانه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد مستندات وجود دارد و به داوطلبان معترض ارایه می‌شود.
وی ادامه داد: اگر به واقع چنین مستنداتی وجود دارد خواست عمومی است که با عزم و اراده‌ای که رییس قوه قضاییه در مبارزه با فساد دارد و آن را نشان داده است، دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم تخلفات را رسیدگی و نتیجه را شفاف به مردم اعلام کند.


انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با نخستین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه برگزار می‌شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.