به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری گلستان هادی حق شناس در دیدار با حسین عاشوری قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با تلاش مسوولان استان برخی مشکلات مرتبط با راه آهن در این منطقه برطرف شده و این شرکت می تواند در آینده نزدیک فعالیت های توسعه‌ای خود را در اینچه برون آغاز کند.

حسین عاشوری قائم مقام راه آهن کشور هم در این دیدار گفت: افق ترسیم شده برای اینچه برون با توجه به تخفیفات و زمینه های سرمایه گذاری روشن و امیدوار کننده است.

حدود ۳ سال از گشایش خط‌آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا استفاده نشده است. 

یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است. 

قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد. 

در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد.

اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای دو کشور می شود. 

علاوه بر آن، مطالعه و اجرای طرح احداث خط آهن اینچه برون - شاهرود که از مسیر گنبدکاووس - آزادشهر و خوش ییلاق می گذرد بیش از ۲ دهه قدمت دارد که به دلیل کمبود نقدینگی اجرای آن با تاخیر مواجه شده است.

راه‌آهن اینچه برون - شاهرود - بندرعباس با یک خط ریلی به چابهار متصل می‌شود و این طرح کشورهای شمالی دریای خزر را به خلیج‌فارس و دریای عمان متصل خواهد کرد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.