به گزارش روز شنبه شرکت آب منطقه ای گلستان علی نظری اظهار داشت: گلستان ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه دارد که یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن هر سه سال نیازمند لایروبی است که اجرای آن به بودجه فراوان نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: لایروبی رودخانه های گلستان بر اساس ضرورت در ۵ حوضه اترک، گرگانرود، قره سو، خلیج گرگان و نکارود انجام می شود که بالاترین میزان لایروبی ها تاکنون در گرگانرود و پس از آن در قره سو انجام شده و در بقیه حوضه ها هم اقدامات موثری در حال انجام است.

وی به اقدامات این شرکت پس از وقوع سیل اشاره کرد و گفت: در مرحله اول از مبلغ ۴ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال برآورد بودجه برای بازسازی خسارات ناشی از سیل در حیطه فعالیت های این شرکت ، ۸۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شد که از این مقدار ۱۲.۵ درصد تخصیص یافت.

نظری اظهار داشت: انجام لایروبی به تنهایی برای مقابله با سیل کافی نیست و در کنار آن باید به انجام فعالیت های سازه ای مانند سدسازی، علاج بخشی سدها، تعریض کانال های آب‌بر به سمت دریا، آبخیزداری و آبخوان‌داری، مشجر کردن بالادست سدها، مدیریت اراضی شیبدار و اصلاح سازه های تقاطعی مانند پل ها نیز توجه کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بهره برداری از سد آقدکش، علاج بخشی سد وشمگیر و ساخت سد نرماب را از دیگر اقدامات مدیریت سیلاب این استان برشمرد و افزود: پشتیبانی برای تسریع در اجرای این پروژه ها باید بیشتر شود.

بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و ۱۱ نفر از گلستانی ها را به کام مرگ کشاند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.