خسرو شهبازی روز پنجشنبه در بازدید از ذخیره‌گاه شمشادستان روستای لیوان از توابع شهرستان بندرگز استان گلستان اظهار داشت: اصلی ترین روش مبارزه با این آفت، اجرای محلول پاشی است که تلاش می کنیم با انتخاب محلول های هم‌سو با محیط زیست و غیرمضر، نسبت به تراکم آفت مناطق آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت آن اقدام کنیم.

وی بیان کرد: مهمترین رویکرد این سازمان در مبارزه با آفات توده‌های شمشاد جنگل‌های هیرکانی، حفظ روند تکثیر و احیای طبیعی این گونه ارزشمند است.

وی به دیگر راهکارهای در دست اقدام این سازمان برای حفظ شمشاد جنگل های هیرکانی اشاره کرد و افزود: تولید قلمه های سالم و تکثیر آن در یک ذخیره گاه و ذخیره سازی بذرهای سالم در سردخانه ها از دیگر روش های موثر برای حفظ این گونه است.

شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی در جنگل‌های شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

بیماری سوختگی و آفت پروانه برگ‌خوار شب‌پره شمشاد که از سال ۱۳۸۹ در جنگل‌های هیرکانی شیوع یافته‌ در گرما، سرما و برف و باران به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دلیل محدودیت راه‌های مبارزه، عرصه‌های وسیعی از شمشادستان‌های شمال را نابود کرده‌ است.

بیماری سوختگی شمشاد باعث چروکیدگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت‌ها در بخش عمده یا همه قسمت‌های هوایی گیاه می‌شود.

ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان در منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.