سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس روز چهارشنبه با تایید این خبر به ایرنا اظهار داشت: با موافقت اعضای شورای راهبردی پایگاه جهانی برج قابوس همزمان با هرس علف‌های هرز، مطالعات آسیب‌نگاری قسمت‌های مختلف این بنای تاریخی نیز انجام می شود.

عبدالمجید نورتقانی افزود: مرحله دوم حذف علف‌های هرز با بازکردن بندهای آسیب دیده و مرمت آن با مصالح سنتی مثل کچ نیم‌کوب و شیرآهک ادامه خواهد یافت. 

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس ادامه داد: عملیات بوته‌زنی و مرمت برج قابوس در دو فصل رویش علف‌های هرز انجام می‌شود و امیدواریم بعد از اتمام کار تا مدت طولانی شاهد رویش گیاهان در قسمت مخروطی این اثر تاریخی نباشیم.

 وی افزود: مطالعات آسیب‌نگاری این بنای تاریخی در چند بخش از جمله مشخص کردن دلایل رویش علف‌های هرز، پیدا کردن راهکار مناسب برای از بین بردن یا کاهش رطوبت موجود در بنا، بررسی دلایل رانش تپه اطراف برج و پیدا کردن راهکار برای رفع یا کاهش آن و انجام تحقیقات پژوهشی در بخش‌های هویتی بنا و مصالح انجام می شود.

نورتقانی اضافه کرد: این تحقیقات در مدت دو تا سه سال انجام خواهد شد و در این مدت علاوه بر فراهم بودن شرایط بازدید علاقه‌مندان، نتایج کار مرحله به مرحله و در قالب برپایی نمایشگاه و یا توسط تلویزیون شهری به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

برج قابوس دهم تیرسال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

این برج بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است.

این شاهکار معماری اسلامی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر  و با ارتفاع مجموع ۷۰ متر در شهر گنبدکاووس قرار دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.