آمنه جمشیدی رودبار سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: جهادکشاورزی استان گلستان ۱۸ هزار و ۹۰۰ بهره بردار خسارت دیده از سیل را پس از تشکیل پرونده به بانک های عامل معرفی کرد که در این راستا تاکنون حدود یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به حساب آن ها واریز شده است.

به گفته وی، با بررسی صورت گرفته پس از سیل و آبگرفتگی امسال استان گلستان ۲۰ هزار و ۵۰۰ بهره بردار حوزه کشاورزی نیازمند کمک بلاعوض دولت شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۶۰۰ بهره بردار دیگر خسارت دیده از سیل هم باوجود تشکیل پرونده به دلایلی هنوز کمک بلاعوض دولت را دریافت نکرده‌اند که سازمان جهاد کشاورزی گلستان موضوع را در دست پیگیری دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین پرداخت یک هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال وام به پنج هزار و ۵۰۰ نفر را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون ۱۸ هزار پرونده برای دریافت تسهیلات تشکیل و به بانک های عامل ارسال شده است.

جمشیدی رودبار افزود: نداشتن رغبت برخی بهره برداران کشاورزی بویژه اهل تسنن برای دریافت تسهیلات بانکی، دوره کوتاه بازپرداخت و میزان سود و نداشتن ضامن از جمله موانع شتاب گرفتن تسهیلات پرداختی به کشاورزان استان گلستان است.

به گفته وی، کشاورزان خسارت دیده استان گلستان ۲۹ هزار فرم خسارت را ثبت کرده و در انتظارند.

طبق مصوبه ۳۱ فروردین ماه ۹۸ هیات وزیران، پرداخت غرامت به بهره برداران کشاورزی متناسب با درصد خسارت و با تایید کارگروه استانی و همکاری بانک‌های عامل صورت می گیرد.

در هیمن رهگذر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به اقدامات بازسازی زیرساخت های خسارت دیده بخش کشاورزی استان در پی ابلاغ اعتبار توسط دولت اشاره کرد و گفت که لایروبی کانال‌های زراعی خسارت دیده از سیل، اولویت نخست این سازمان است.

مختار مهاجر افزود: بازسازی قنوات و جاده‌های بین مزارع گلستان در اولویت بعدی سازمان بوده تا کشاورزان مناطق درگیر سیل برای زراعت و برداشت و حمل محصول مشکل نداشته باشند.
به گفته وی، یک هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی خسارت دیده از سیل امسال به استان اختصاص یافته و اکنون هم پیگیر برگزاری مقدمات فراخوان جذب پیمانکار برای اجرای این طرح ها هستیم.

استان گلستان در مجموع ۲۴۰ هزار نفر بهره بردار حوزه کشاورزی دارد که سالانه افزون بر ۵ میلیون تن انواع تولیدات زراعی، باغی و دامی دارند.

بارش شدید، طوفان و جاری شدن سیلاب در روزهای پایانی سال قبل و ابتدای امسال موجب آبگرفتگی بخشی وسیعی از گلستان شد و خسارت‌های زیادی به بخش‌های گوناگون وارد کرد؛ خسارت وارده به بخش کشاورزی هم شامل زراعی، باغی، دام و طیور، آبزیان و تاسیسات زیربنایی ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان برآورد شد.

در جریان سیل امسال گلستان ۱۱ نفر نیز در شهرهای مختلف استان جان باختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.