به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شیلات گلستان، محسن یحیایی اظهار داشت: امسال یک هزار و ۴۲۰ صیاد در قالب ۲۱ شرکت تعاونی و به روش صید پره در دو منطقه میانکاله و گمیشان اقدام به صید ماهیان استخوانی خواهند کرد.

وی بیان کرد: صیادان به کمک ۷۴ فروند شناور تور و طناب ریز و ۵۷ شناور موتوری، تور پره را داخل آب انداخته و به کمک ۶۷ تراکتور تورها را به ساحل می کشند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان افزود: ساعت پره کشی روزانه در تمامی شرکت ها از طلوع آفتاب تا ساعت ۲۱ خواهد بود اما پره های مستقر در منطقه میانکاله می توانند تا ساعت ۲۳ اقدام به پره کشی نمایند.
گونه های هدف صید به طور عمده شامل گونه های ماهیان سفید، کفال، کپور، کلمه و شگ ماهی است.

پارسال ۸۱۱ تن ماهی استخوانی از آبهای گلستان صید شد که از این میزان ۲۲۳ تن ماهی سفید، ۵۲۹ تن ماهی کفال، ۲۱ تن ماهی کپور و ۳۸ تن سایر ماهیان بود.

ماهیگیری در سواحل خزر به روش "پره" انجام می شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یکهزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود. 

سر صیاد، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند)، تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور)، قایقران و راننده تراکتور از نیروهای اصلی در انجام صید پره هستند. 

دریای خزر دارای یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهیان گران بها در دنیاست؛ در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه های منتهی به این سواحل بیش از ۷۸ گونه و ۴۸ زیرگونه از ۱۷ خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند و ۹۰ درصد خاویار دنیا از این دریا استخراج می شود. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.