عزیز جاوید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امسال کشاورزان گنبدی برای کشت ۵۲۹۹ هکتار کشت پنبه با مراکز جهادکشاورزی گنبدکاووس قرارداد منعقد کردند که درنهایت ۴۰۲۳ هکتار آن در شهرستان کشت شد.

وی اضافه کرد: از مجموع کشت پنه صورت گرفته در گنبدکاووس، ۵۰ درصد به صورت کشت بهاره و ۵۰ درصد نیز در قالب کشت تابستانه و پس از برداشت گندم، جو و کلزا صورت گرفت.

جاوید گفت: برداشت وش از مزارعی که این محصول را به صورت بهاره کشت کردند از یک هفته پیش آغاز شده و تا الان نیز مقدار ۳۲۴ تن وش تحویل دو کارخانه پنبه پاک کنی فعال در منطقه گنبدکاووس شده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: امسال قیمت تضمینی خرید وش از سوی دولت بین ۶۵ تا ۷۰ هزار ریال بابت هر کیلوگرم اعلام شده که باتوجه به افزایش هزینه‌های کشت، داشت و برداشت این محصول، مورد رضایت پنبه‌کاران نیست.

وی بابیان اینکه انتظار پنبه‌کاران برای خرید تضمینی این محصول بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم بود که محقق نشد، گفت: میانگین برداشت از هر هکتار مزرعه پنبه دیم در منطقه گنبدکاووس بین ۲ تا ۲.۵ تن است که این میزان در مزارع آبی بالای چهار تن در هر هکتار می‌باشد.

جاوید، ارقام کشت شده پنبه در منطقه گنبدکاووس را دو رقم "گلستان و لطیف" اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰۰ هکتار نیز با رقم وارداتی از ترکیه به نام "مای" در این شهرستان کشت شده است.

به گفته این مقام مسوول، برداشت وش از مزارعی که این محصول را تابستانه کشت کردند، مهرماه آغاز می‌شود.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.