استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به ویژه در مناسبت‌هایی مانند محرم برای توزیع غذای نذری و نوشیدنی در هیات‌ها و مواکب رواج یافته و برخی شهروندان با ریختن این ظروف در معابر، علاوه بر آلودگی محیط شهری، به تولید بیش از اندازه زباله‌های پلاستیکی دامن می زنند.

گرایش روز افزون مردم برای استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی به دغدغه جدی دوست‌داران محیط زیست تبدیل شده و به همین دلیل عده‌ای از فعالان محیط زیست تلاش برای آگاهی جامعه در ضرورت کاهش مصرف این مواد را آغاز کرده اند.

هرچند کاهش تولید زباله‌ از رویکردهای اصلی این گروه‌ها است اما در دیگر سو آن‌ها تلاش می‌کنند استفاده از ظروف یک بار مصرف را تا حد امکان کاهش داده و از این طریق، در حفظ سلامت محیط زیست نقش آفرینی کنند.

مسوول تشکل‌های محیط زیستی غرب گلستان در گفت وگو با ایرنا، هدف از راه اندازی پویش "هییت سبز - محرم سبز" را ترویج فرهنگ استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی توسط عزاداران و ترویج فرهنگ "نه به ظروف یک‌بار مصرف" بیان کرد.

مظفر آذیش اظهار داشت: استفاده از ظروف یکبار مصرف برای سلامت و بهداشت افراد مضر بوده و به دلیل نیاز چند صدساله به تجزیه، در طبیعت انباشه شده و به چالش اساسی برای نسل فعلی و آیندگان تبدیل خواهد شد.

وی گفت : هر سال در ایام سوگواری ماه محرم و صفر، در اماکن برپایی مجالس عزاداری مانند منازل، تکایا و هیات‌ها، برای اهدای نذورات مختلف از قبیل غذا، آش، شربت و چای، از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با پایه مواد نفتی استفاده می‌شود.

مسوول تشکل‌های محیط زیستی غرب گلستان گفت: تلاش می کنیم با استفاده از کارشناسان محیط زیست در هیات های عزاداری و مساجد، شهروندان را از خطرات استفاده از این مواد آشنا کنیم.

حجت الاسلام رضا کریمی از مبلغان ماه محرم استان گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حفظ محیط زیست از اصول و آموزه های اسلام است و طبق سفارش مکرر معصومین، همه در برابر نظافت محیط زندگی خود مسوولیم.

وی گفت : مبلغان و روحانیون نیز پشتیبان اجرای طرح هایی مانند پویش "هییت سبز - محرم سبز" هستند و از آن حمایت می کنند.

وی گفت: روش های زیادی برای کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف وجود دارد که یکی از آنها اختصاص بخشی از نذورات به مواد غذایی خشک است.

 حجت الاسلام کریمی اظهار داشت: شهروندان به جای توزیع غذای نذری گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، می توانند از سبد غذایی خشک استفاده کرده و هزینه تهیه و پخت غذا و خرید ظروف پلاستیکی را صرف خرید اقلامی مثل برنج، روغن، ماکارانی، مرغ، گوشت، رب گوجه، حبوبات و توزیع آن بین نیازمندان کنند.

 یکی از اساتید محیط زیست نیز به آثار استفاده از ظروف یک بار مصرف بر محیط اشاره کرد و گفت : یکی از جدی‌ترین بحران‌های کنونی دنیا که کمتر به آن توجه شده، مشکلات ناشی از پسماند است و مدیران منابع آب و خاک به جای نگرانی از افت کمیت این منابع، نگران کاهش کیفیت آن ها هستند.

منیره قلی پور افزود: این افت کیفیت به دلیل ورود سالانه صدها هزار تن زباله شامل ظروف یک بار مصرف و پسماندهای پلاستیکی رقم می‌خورد.

وی گفت :به طور متوسط هر ایرانی روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که میانگین جهانی این عدد حدود ۳۰۰ گرم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.